pátek 1. prosince 2017

MOJE TĚHOTENSKÉ NEZBYTNOSTI

Přijde mi už skoro neuvěřitelné, jak dlouho mám tenhle článek nachystaný a jak dlouhá doba uplynula od toho, co jsem zjistila, že jsem těhotná :) Myslím, že každá těhotná si najde několik vychytávek, které jí ten jiný stav pomáhají lépe snášet, protože co si budeme povídat, zejména začátky můžou být trochu náročnější. Sepsala jsem pro vás několik vychytávek, které mi pomáhaly nebo stále pomáhají a za které dám ruku do ohně :) Možná jste zrovna také těhotné nebo to plánujete a nějaké tipy by se vám mohly hodit.



Doplňky stravy a vitamíny

Femibion (kyselinu listovou) beru už nějaký čas a doporučuje se užívat už v době, kdy miminko plánujete a ne jen když už jste vyloženě těhotné. Jasně, občas to člověk neplánuje a prostě se to stane, ale pokud jste ve fázi plánování, každý doktor vám doporučí kyselinu listovou užívat. Femibion patří určitě k těm dražším, ale vzhledem k mému určitému genetickému zatížení to pro mě byla nejlepší možná volba (u těchto doplňků stravy vždy záleží v jaké formě kyselina je a za sebe bych doporučovala nešetřit). Jednička se užívá při plánování a během prvního trimestru a pro zbytek těhotenství nebo dobu kojení je dvojka (oranžová). Dvojku jsem si koupila jen jednou a znovu si jí kupovat nebudu. Obecně nemá smysl jakékoliv vitamíny užívat, pokud máte pestrou stravu a nic vám nechybí. Jak mi potvrdila i moje doktorka, podobnými doplňky stravy mimčo jen zbytečně "vykrmujete" a pak se divíte, že rodíte 4 kilového drobečka :) Když jsem byla nemocná, koupila jsem si ještě vitamíny v DMku, ale bylo to spíš pro můj lepší pocit a jelikož chodím pravidelně na testy a zatím mi nic nechybí, tak žádné další doplňky užívat nechci. Pokud si to tělo bude v dalších měsících žádat, tak se jim bránit nebudu, ale budu je brát jen v případě, že k tomu bude důvod a doporučí mi to moje doktorka.




Těhotenské čaje

Pro někoho možná zbytečnost, ale já mám čaje obecně ráda a tak jsem se začala orientovat na ně. Piju je prakticky denně a po vyzkoušení několika značek musím říct, že mi nejvíce chutná ten od DM Bio. Ne každá bylina je pro těhotné vhodná, takže je fajn si o tom něco přečíst a případně se některým čajům na čas vyhnout.




A když jsme u těch nápojů, nevynechám ani kafe. I když rozhodně nejsem žádný kafař a dokážu bez něj v pohodě žít, ráda si dávám oblíbené Nespresso třeba o víkendech k snídani. Pořídila jsem si bezkofeinovou verzi a nemám tak špatný pocit, že bych zbytečně pila kofein.




Lízátka na nevolnost

V prvním trimestru asi většina těhotných řeší nevolnosti. Každému na to funguje něco jiného, ale dostala jsem několik doporučení buď na klasický zázvor nebo tyto zázvorová lízátka na nevolnost. Koupíte je normálně v lékárně a jedno jsem s sebou nosila pokaždé v kabelce, kdyby se mi náhodou udělalo špatně. Naštěstí jsem to s těmi nevolnostmi neměla nějak brutální, takže mi na celý trimestr stačilo jen toto jedno balení. A za mě tedy fungují, i když mi přijde, že jsou to taková ta úplně klasická lízátka a není na nich nic speciálního, tak nevím no :)



Těhotenský polštář

Ten jsem si pořizovala zhruba na konci prvního trimestru, protože se mi už nespalo tak dobře. Spaní na břiše už nepřipadalo v úvahu, na zádech to není doporučené a tak střídání jednotlivých boků udělalo z usínání občas trochu kovbojku. Jsem celý život zvyklá usínat na břiše a po čase mě přestalo bavit se každý večer obalit polštářema ze všech stran :) Věděla jsem, že nechci takový ten klasický "céčkový" tvar polštáře a nechtěla jsem spát ani na kojícím polštáři. Plus jsem chtěla nějaký, co nebude vycpaný těmi kuličkami, protože mi to na spaní přijde děsně nepohodlné. Tak jsem pátrala na internetu a Lidl měl zrovna nějaký ložnicový týden a v něm v nabídce "relaxační polštář", který přesně odpovídal mojí představě :) Bingo! Už jel se mnou domů v nákupním košíku a teď ho nedám z ruky. Někdy přistihnu manžela, jak se mi ho nenápadně snaží uzmout, protože to spaní je díky němu o dost pohodlnější. Polštář je asi 140 cm dlouhý, krásně měkký a někdy si ho dávám okolo sebe jako takovou podkovu i když ležím jen na gauči a dívám se třeba na televizi. Myslím, že u nás v posteli bude mít své čestné místo i později :)



Těhotenské aplikace

Protože jsem byla trochu pověrčivá, nestahovala jsem si jí hned, protože jsem se prostě bála, že to všechno zakřiknu. Když jsem ale prošla všemi testy a ultrazvuky a všechno bylo na jedničku, začala jsem projíždět internet a hledat různé tipy na aplikace. Přece jen je to praktické a v mobilu máte veškeré detaily, které si přejete mít. Stáhla jsem si jich několik, ale líbila se mi jen Pregnancy+. Je sice v angličtině, ale to neberu jako problém. Líbí se mi, že mě aplikace pokaždé vítá se zprávou, v jakém týdnu a dnu těhotenství se zrovna nacházím a přirovnání velikost miminka k různých druhům ovoce a zeleniny :) Najdete v ní i tématické články, fotky plodu v těle maminky a když si zaplatíte i rozšířenou verzi, tak máte k dispozici např. i ultrazvukové snímky miminek, podle aktuálního stáří toho vašeho.




Odborná literatura

Pro někoho zbytečnost, ale já jsem typ člověka, co chce vědět, co se děje s jeho tělem, jak se miminko vyvíjí a co mě třeba během těhotenství může čekat. A protože z duše nesnáším takové ty známé diskuzní mama-baby weby, chtěla jsem informace od opravdového odborníka a ne od mimózních matek. Jako bez urážky, ale takové hovadiny a nesmysly, co si tam člověk občas přečte, to akorát někoho můžete vyděsit nebo zmást. A když jsem si dělala "průzkum" knih o těhotenství, tato od docenta Pařízka vycházela úplně nejlépe. Je opravdu podrobná, odborná, plná ilustračních fotek a vysvětlení všeho, co by těhotnou mohlo zajímat. Existuje i pokračování, které se týká porodu a výchovy dítěte.

Od kamarádky jsem ještě dostala tip na knížku Raný psychologický vývoj dítěte od Lenky Šulové, který mám ve formě e-booku. Zajímá mě i tato sféra a chtěla jsem vědět víc o psychickém vývoji dětí obecně, protože si myslím, že je to důležité a člověk se znalostí těchto věcí může vyvarovat spousty špatných věcí, které můžou děti poznamenat po zbytek jejich života. 





Bezpečnostní pás do auta

Pokud člověk jezdí autem a je zrovna těhotný, měl by si ho asi pořídit. Spodní část pásu, která vám normálně vede přes břicho, se zapne do popruhu mezi vašima nohama a v případě, že by auto prudce zabrzdilo, tak náhlý tlak pásu nemůže miminku nějak ublížit. Navíc je to tak děsně pohodlné, že bych ho používala klidně i jako netěhotná! Kdo nevyzkoušel, tak nepochopí :)



Milníkové kartičky

Jako existují kartičky pro miminka, jsou i pro maminky. Můžete s nimi dokumentovat jak vám roste bříško, jak jste byly na prvním velkém ultrazvuku nebo když vás mimčo poprvé koplo. Přijde mi to jako moc hezká vzpomínka a i když je to pro někoho zbytečnost, ten kdo mě zná, tak ví, že já jsem na tohle prostě zatížená :) Tyto jsem sehnala ZDE.




Těhotenské oblečení

V prvním trimestru jsem naběhla do H&M a koupila si těhotenské kalhoty a jednu takovou halenku/top. Říkala jsem si, jak se začnu zakulacovat každým dnem a naroste mi obří břicho. Jenže uběhl třetí, čtvrtý i pátý měsíc a kalhoty mi pořád padaly :) Neustále jsem si je musela povytahovat a trochu mě to iritovalo. Kalhoty už teď konečně ale začínají být něco platné a neplandají mi, takže jsem si nakoupila ještě další :) Musím říct, že mi střih v H&M úplně maximálně vyhovuje a fajn jsou i ceny, protože mi přijde, že v některých obchodech chtějí neuvěřitelné pálky za cokoliv s nápisem "těhotenské" (a osobně mi to přijde zbytečné, když je to jen na chvíli).

Na doma jsem si koupila i těhotenské legíny a panebože, jsou tak neuvěřitelně příjemné a pohodlné! Mám pocit, že doslova rostou se mnou a doufám, že mi vydrží až do konce těhotenství :) Jestli ale máte běžně oversized šatník a nenosíte jen upnuté oblečení, tak dlouho asi žádné speciální oblečení řešit nemusíte.

Víc pak budu asi řešit svršky, které jsou vhodné i ke kojení, to bude asi větší oříšek :) 






Pálení žáhy


Tento problém přibyl až ve druhém trimestru a některé těhotné na to trpí více a jiné méně. Za normálních okolností prakticky nevím, co pálení žáhy je a nijak na to netrpím, ale zhruba v 5.měsíci jsem zaznamenala, že se několikrát stalo, že mě po nějakém jídle pálet začala. Protože je to nepříjemné, moje kroky vedly do lékárny, kde jsem chtěla něco, co by mi od toho pomohlo. A paní magistra mi doporučila tyto ovocné tabletky, které mi od tohoto problému ihned pomohly a vážně je můžu doporučit.



Každá těhotná to má asi trochu jinak a přijdou jí užitečné jiné věci, ale tohle všechno pomáhalo a stále i pomáhá mě :) Docela by mě zajímalo, jak jste to měly vy a co pomáhalo vám? Máte nějaké další tipy i pro pokročilé stádium těhotenství? Abych se třeba předem vybavila něčím užitečným a praktickým :)

8 komentářů:

  1. Tolik věcí :D s vitamíny bych nepřeháněla, hlavně femibion se mi zdá být zbytečný, musím ho pít, protože je to jediný na trhu bez jódu a složení nic moc teda:) kyselina listová od naturvity udělá podobnou službu. Bezkofeinovou kávu? Taky ne, mohou tam být rezidua chemikálií, kterými se kofein eliminuje a když znám bezpečnou míru kofeinu denně (a ona je), tak bych nerada pila neznámou mi směsku s podivnou chuti. Když bez kofeinu, tak třeba caro. Ani těhotenské čaje. No možná maliník :), ale jinak obyčejné - meduňka, máta, občas černý a zelený. Co udělá nějaký čaj? Z ženy není jiný člověk jen proto, že je těhotná :)

    OdpovědětVymazat
  2. Super článek!Normálně tu jen lurkuju, ale nedá mi nenapsat - mám doma 6ti měsíční Aničku, tak s tebou moc soucítím! Konec těhotenství je boj, ale stojí to vše za to, mateřství je nádherný zážitek a určitě teď prožívám nejšťastnější chvíle života. Co mi asi nejvíc pomohlo bylo dokopat se každý den na procházku, těhotenské masáže, chodit na těhotenské cvičení - prostě o sebe co nejvíc pečovat. Hrozně moc můžu doporučit centrum http://www.ma-yo.cz/

    Jinak osobně můžu říct, že jsem se snad až moc soustřeďovala na porod, ale hlavně je potřeba připravit se na šestinedělí - to je peklíčko :-DDD Určitě bych si už dopředu našla kontakt na laktační asistentku a dobré počtení k non-stop kojení. Taky určitě doporučuju hojdavak (taková závěsná houpačka na spaní), máme ho až od 3 měsíce a začátky by s ním asi bývaly lepší.

    Držím palce!!!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. U prvního těhotenství jsem řešila vše, teď už není moc čas. Takže Femibion pro jistotu beru, protože ne každý den sním potřebnou dávku vitamínů. A na posledních 6 týdnů před porodem už mám připravený čaj z maliníku a lněné semínko. Taky už pomalu ladím tašku do porodnice.
    scruffy@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Velmi zajimavy článek. Zaujal mě pás do auta. Nikdy jsem o něm neslyšela. Moc díky :)

    OdpovědětVymazat
  5. Katerina Lik: tak třeba Caro obsahuje lepek a ten já nemůžu, takže jsem spokojená s tím, když si čas od času dám bezkofeinové kvalitní kafe s tunou mléka a nemyslím si, že bych dělala něco špatného :) Caro by mému tělo ublížilo rozhodně víc :)

    OdpovědětVymazat
  6. Hana Kadlecová: moc děkuju za tipy! Na těhotenskou jogu jsem chtěla začít chodit od 4.měsíce, ale bohužel studia asi nepočítají s tím, že těhotné taky pracují a nenašla jsem jediné studio, kde by měli odpolední/večerní lekce, takže smůla no :) O masáže mám díkybohu postaráno od profíka z rodiny a musím říct, že nevím, co je to bolest zad (ťuk, ťuk) a vážně to neskutečně pomáhá! Na "laktační" problémy mě upozornuje hodně lidí v okolí a radí mi, ať si někoho takového najdu, jen jsem se k tomu ještě nedostala, ale určitě to plánuju :) A hojdavak asi podědíme po neteři, ta ho milovala a spala v něm pořád, tak snad bude fungovat i u nás. Ještě jednou moc díky za užitečné rady a doporučení :)

    OdpovědětVymazat
  7. Jana: tak to máme dost podobně, jen na maliník i semínko mám ještě chvíli čas, protože tipuju, že máš termín porodu určitě dříve :) Seznam věcí do porodnice teprve sepisuju a je toho vážně tolik! :)

    Teri J: moc díky a jsem ráda, že ti článek přišel alespoň něčím užitečný <3

    OdpovědětVymazat
  8. Líbí se mi, jak to prožíváš, na druhou stranu mi připadá, že se z jiného stavu stal totální fenomén, a bez všeho, co kolem do nás tlačí letáky, reklamy, líbivé fotky, by těhotenství stálo za nic. Já porodím své první dítě nejpozději příští týden, a nějak mě úplně minuly trendy doplňky aká různé vitamíny, těhotenské čaje (zůstala jsem věrná černému čaji a ráda jsem pila mátu a meduňku), kafe jsem pila standardně dál. Kvůli těhotenské cukrovce jsem hodně zhubla, takže jsem se ani nepoohlížela po těhotenském oblečení, nosím standardně stále to své. Seznamem do porodnice jsem se nechala totálně zblbnout. Byla to moje noční můra. Naše porodnice měla střídmý seznam, ale mně to nedalo a poptala jsem se i po instagramu, nakonec jsem pobalila dvě obrovské tašky. A myslím si, že většinu věcí přivezu domů zpátky stejně netknutou, jen jsem se zbytečně vystresovala :) Dokonce jsem včera byla v lékárně pro pár dalších věcí a paní magistra mi je úplně vymluvila, prý mám kupovat až na základě nastalé situace. Takže se snažím nemyslet na to, co třeba nemám :) Mě těhotenství naučilo, že jakmile se začnu po všem moc pídit, dostanu kupu nevyžádaných rad, mám z toho akorát hlavu jako pátrací balon, a nijak mi to nepomůže. Takže jsem poslouchala především svého lékaře, a každý týden se dívala na stránku babyonline, kde bylo hezky popsáno, co se ten týden děje s matkou i miminkem, abych měla představu. Ať máš zbytek těhotenství v pohodě, užívej :) Terka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! Blogger mi bohužel technicky neumožňuje odpovídat na komentáře jednotlivě, proto odpovídám vždy hromadně. Pokud se stane, že vám na váš dotaz neodpovím, kontaktujte mne prosím mailem, děkuji :)