sobota 21. května 2016

Cestovatelský deník | Přes Istanbul na Floridu

Jestli sledujete můj Instagram, tak vám možná neuniklo, že jsem první polovinu května trávila na svatební cestě na Floridě. Miluju cestování a užívám si poznávání nových míst a sama ráda vyhledávám podobně tématické články a jak jsem vám slíbila, jsem tu i já s jedním takovým :) Do jednoho článku by se celá naše cesta nevešla a tak jsem se rozhodla jí rozdělit do jednotlivých částí včetně všech praktických tipů nebo doporučení od letenek až po konkrétní místa, které jsme navštívili.


První část cesty byla přes Istanbul, ze kterého mám pro vás nějaké fotky a své dojmy z jeho návštěvy. Neberte to úplně jako průvodce po městě, protože za jeden den nemáte šanci stihnout všechno, ale nějaké celkové dojmy nebo pocity člověk má tak jako tak :)


Jak jsme letěli a s kým?

Otázek, které se týkají letenek mi chodí poměrně dost a jelikož tvoří podstatnou část rozpočtu každé podobné, tak je důležité je pečlivě vybírat a porovnávat ceny (pokud nemáte volný milion a drobné neřešíte :) S manželem jsme se zhruba od podzimu začali po letenkách dívat a jelikož přímá linka Praha-Miami neexistuje, zjišťovali jsme si, přes jaká města se nejčastěji lítá. Sledovala jsem i akční letenky přes různé portály, ale ty nejvíce akční se příliš ve výsledku nevyplatily, protože odlet byl často ze vzdáleného města a cesta tam by byla dražší, než co by člověk případně ušetřil. Nejlevněji vycházely letenky s Turkish Airlines přes Istanbul. Turkisháci do toho docela šlapou a aktuálně nabízejí dost letů do USA a jen letos s nimi letělo několik mých kamarádů nebo známých a všichni byli velice spokojení. Navíc je tato aerolinka považovaná za top v Evropě a celosvětově patří mezi ty (nej)lepší a nabízí vysokou úroveň služeb. Navíc šlo letenky koupit tak, že jsme měli v rámci jednoho letu ještě jeden celý den na návštěvu Istanbulu. Ušetřili jsme tak letenky za případný výlet, kdybysme se tam chtěli někdy extra podívat.

Pokud by to někoho zajímalo, tak nikdy nelétáme přes cestovku, protože mi to přijde zbytečně drahé. Nepotřebuju platit někomu, že mi zabookuje letenky nebo mě odveze z letiště do hotelu a pokud nemáte neomezený rozpočet, vždycky ušetříte desítky tisíc (při cestách do USA), pokud si cestu naplánujete sami. Cestovka má smysl pro někoho, kdo neumí třeba anglicky nebo není schopen sám cestovat nebo chce mít prostě připravený program, výlety atd.

A ještě jedna rada na závěr - mám kamaráda, který procestoval prakticky celý svět a všechny kontinenty a dokonce sám pracoval pro jedny světové aerolinky a vždycky klade důraz na cenu letenek. Podle jeho teorie nemusíte platit nikdy víc jak 15 000 Kč (za zpáteční letenku) a dokážete se dostat kamkoliv po světě :) Takže si udělejte srovnání cen letenek, sledujte portály, kde každý den naskakují tipy na levné letenky nebo chybné tarify a dejte si s jejich hledáním trochu času a úsilí. Ne každá akční letenka je automaticky výhodná a samozřejmě vždy záleží, v jakou roční dobu a kam se chcete vydat, ale pokud lze doletět třeba z Prahy do Tokya za 6 tisíc, tak určitě neplaťte za letenku Praha-Miami třeba 15 tisíc :)






Catering byl jedním slovem skvělý a pro mě zatím top ze všech společností, se kterými jsem kdy letěla (sorry Emirates)! Bylo vždy na výběr z více jídel a jídla byl dostatek (možná až nadbytek) po celou dobu letu. Dokonce jsme dostali teplé jídlo i na letu Praha-Istanbul, což jsem opravdu nečekala, protože současný trend aerolinek je spíše jídlo na kratších letech omezovat nebo ani vůbec nepodávat. Takže obrovský palec nahoru a jednička s hvězdičkou pro Turkish Airlines. Perfektní bylo i letadlo samotné, protože TA mají zjevně dost novou flotilu a třeba i let Praha-Istanbul byl vybavený obrazovkami v sedadlech, což opět taky nebývá na kratších letech vždy standard.



Istanbul - naše krátká návštěva

Za jeden den samozřejmě nestihnete projít tak obří město, jako je Istanbul, ale myslím, že to co jsme chtěli vidět, tak jsme stihli. Zcela upřímně nemusím arabskou kulturu a nelibuju si v návštěvě arabských zemí (a ne, není to jen kvůli aktuální situaci ve světě nebo otázce víry atd., jen to prostě není můj šálek kávy), takže možnost se do Istanbulu podívat prakticky zadarmo v rámci jedné letenky beru jako super kauf a možnost zjistit, jestli v budoucnu má smysl se do města ještě vracet a více ho objevovat. 


Nebudu vám lhát, ale do Istanbulu už nikdy víc nemusím. Možná namítnete, že jsem neviděla všechno a zbytečně ho předčasně soudím, ale to co jsem viděla, mi stačilo :) Za pěkné bych označila jedině místa okolo hlavních dvou mešit a jinak mi město přišlo špinavé, neuspořádané a neuvěřitelně přelidněné. Jízda místní MHD mě děsila, zašátkové ženy s otvorem jen pro oči v černých hábitech a větší davy ještě více. Upřímně ten strach po nedávných atentátech byl pro mě stále celkem velký a necítila jsem se bezpečně. Jak jsem psala výše, nedokážu asi úplně docenit arabskou kulturu a mému srdci není blízké to jak se místní chovají (a je jedno, jestli se jedná o Egypt, Tunis nebo Turecko), ale naprosto chápu, že je spousta těch, co arabskou kulturu milují a je jejich srdci blízká, takže pro ty bude mít návštěva podobných měst asi jiný význam nebo radost. Mnohem více se mi líbilo například v Marakéši, kam bych se určitě někdy chtěla vrátit, ale do Istanbulu asi vážně znovu nepotřebuju.







Grand bazaar plný fejkových kabelek, sladkostí a typických arabských suvenýrů. Osobně se mi líbil více trh v Marakéši, který mi přišel více autentický a plný zajímavějšího zboží.


Nevím přesně, co tohle je, ale nabízeli to u každého druhého stánku :)



Je libo YSL, Chloé nebo třeba Dior? Není problém, z Istanbulu můžete odjíždět jako fejková královna a oslnit své krajany nějakou tou stylovou kabelkou :)



Osobně se mi nejvíce líbilo okolí dvou nejznámějších mešit, které jsou hned naproti sobě.


Dole: Modrá mešita (Blue Mosque) byla opravdu monumentální a krásná






Nejdražší zmrzlina, kterou jsem kdy měla a dobrá moc nebyla (takže zmrzlinárnu v pozadí rozhodně nedoporučuju :) 




Co se mi fakt hodně nelíbilo, byli vyčůraní místní obyvatelé, kteří rejžují nepoctivě na turistech. Pro příklad - pokud máte místní "tramvajenku", stojí vás jedna jízda MHD nižší částku, než když si platíte každou jízdu extra (logicky). U prodejních automatů, kam vhazujete peníze a kde získáte žeton, který potom u vstupu do MHD hodíte do turniketu a projdete, postávají místní a vždycky přiskočí, když vidí turistu, který samozřejmě hned neví, jak systém funguje a hledá třeba drobné. Se záminkou, že vám pomůžou, od vás vezmou drobné, které byste jinak hodili do automatu a dovedou vás k turniketu a načtou svou kartou a tím vás pustí dovnitř. Od vás inkasují plnou cenu jízdného, ale je to stojí jen tu zlevněnou cenu, kterou mají díky jejich místní tramvajence. A rozdíl mezi cenou obou jízdenek je jejich čistý zisk. Nestalo se nám to jednou, ale prakticky pokaždé, když jsme se blížili k zastávce metra nebo tramvaje a po první takové zkušenosti jsme si už dávali pozor a vůbec už na jejich nabídku "pomoci" nereagovali. Říkejte si co chcete, ale i tohle mě dokáže odradit od další návštěvy města (je jedno jakého) a kazí mi to celkový dojem z jeho návštěvy.


Hotel jsme chtěli co nejblíže letišti, abysme druhý den nemuseli spěchat a obávat se dopravní zácpy. Na letišti jsme sedli do metra a 4.zastávka byla ta naše. První dojem, když jsme vylezli z metra byl ve stylu - nejsme náhodou na Jižáku? :) Přišlo mi to přesně jako bysme vylezli na Hájích z metra, akorát tam bylo tak 50x víc lidí.


Já prostě vidím Jižák, co vy? :)


Všimněte si toho kontrastu mešity a paneláků v pozadí :)


Cesta druhý den na letiště Ataturk byla poměrně rychlá a bezproblémová, takže jsem měla radost a dobrý pocit, že nemusíme spěchat. Kamarád mě včas varoval, ať jsme na letišti minimálně 3 hodiny před odletem, protože odlety do USA mají poměrně dlouhé bezpečností kontroly. Musím mu dát za pravdu a zcela objektivně uznat, že takovou prohlídku a výslech jsem nikdy předtím při odletu do USA nezažila. Je to určitě i tím, že Turecko není v Schengenském prostoru a předtím jsme vždy odlétali z nějaké země, která tam je. Při odbavení kufrů si každého cestujícího vzal asistent, který velice bedlivě kontroloval ESTA formuláře, vyptával se, kde pracujeme, co budeme v USA dělat, kdo nám balil kufr atd. Chtěl vidět i naše občanky a to, že máme trvalou adresu na území ČR, což po mě předtím nikdy nikdo nechtěl. Ale vzhledem k současné situaci ve světě jsem ráda, že podobné kontroly probíhají a nijak mi to nevadí a neobtěžuje. Než jsme se dostali do letadla, čekaly nás ještě další dvě kontroly, prohlížení tašek a pasové kontroly. Bezpečnost především! Takže jestli vás třeba čeká podobná cesta, doporučuji být na letišti v dostatečném předstihu, protože jen než se dostanete do odletové haly, musíte projít také kontrolou a rentgenem, kde se tvořily docela velké fronty. 


Celkově mě ani manžela Istanbul příliš neuchvátil a oba jsme se shodli na tom, že příště raději prozkoumáme jiná místa na světě. Jsem samozřejmě ráda, že jsme měli možnost se tam podívat prakticky zadarmo a nemuseli jsme zabíjet čas jen čekáním na letišti, ale na zadek jsme si nesedli. Myslím, že ale pro spoustu lidí může být podobný layover zajímavá možnost, jak takto poznat třeba nové město a za minimum nákladů si trochu zpestřit cestu do finální destinace. Je to samozřejmě jen můj subjektivná názor a dojem a berte v potaz, že 100 lidí má 100 chutí a každý vidí krásnu v něčem jiném :)

První den cesty je tedy za námi a v dalším pokračování se už můžete těšit na první dny na Floridě, naší story s půjčeným autem a kousek karibského ráje :)

Kdo z vás byl v Istanbulu? Jak se vám tam líbilo a máte pro ostatní třeba nějaké tipy, co navštívit? Pokud vás zajímá něco konkrétního ohledně naší cesty, tak se určitě ptejte :) Příště chci řešit i otázku bookování hotelů, rozpočtů nebo půjčení auta, takže jestli vás zajímá něco z toho, odpovědi najdete snad v jednom z dalších článků.

27 komentářů:

  1. krásný, já obdivuju, jak úžasný dělají zmrzliny a jak velký, to se s našimi kopečky vůbec nedá srovnat :D
    www.plesatazpevacka.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Ty jo, tak tenhle článek se mi fakt hodí. Na podzim máme koupené letenky na hawaii, s tím, že jsme záměrně vybírali dlouhé přestupy. Istanbul a New York. V New Yorku díky Bohu dva dny a v Istanbulu jen jeden. Po přečtení tvého článku bych Istanbul klidně vynechala.. Každopádně díky za tipy :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já mám teda z loňské návštěvy Istanbulu jen ty nejlepší vzpomínky! Je pravda že jsem tam byla 2 týdny a měla možnost si vážně město důkladně prohlédnout, navíc v mnoha případech nám dělali doprovod spolužáci z turecké university, takže si zřejmě nikdo nedovolil na nás nic zkoušet. Třeba jak píšeš o tom jízdném, já mám naopak několikrát zkušenost, že nás někdo z místních pustil na svou kartu úplně zadarmo, když viděl, že chceme stihnout ten spoj, hlavně u turniketů na lodě, které se běžně používají pro hromadnou dopravu mezi evropskou a asijskou částí sem snad nikdy neplatila :D V bazaru a různě v obchodem jsem dostala mnohokrát sladkosti zdarma podle výběru :)
    Jinak co je třeba zmínit, byla jsem tam loni, takže sem se cítila bezpečně, letos bych to brala určitě úplně jinak. Ano, je tam plno, ale mně to upřímně nevadí a špíny sem si teda moc nevšimla, všechno je tam rozestavěné, ale vyloženě odpad na ulicích, to nebyl :) Ještě je dost rozdíl mezi evropskou a asijskou částí, asijská je extrémně čistá a bohatá, ale pro cizince hůře stravitelná.

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělý, že nám o této cestě napíšeš, ráda totiž čtu tyhle cestovatelský články :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám Istanbul ráda. Jako jo, je to tam šílené, jiné, prdlé, ale mám to tam ráda. Na Grand Bazaar a podobná místa plná turistů mě ale moc neužije. Ráda nakupuju na třídě Istiklal - módní domy známých značek a žádné fejky. Jo a na závěr bych ráda poznamenala, že v Istanbulu to není arabská kultura, ale turecká. Rozdíl mezi Turkem a Arabem je fakt velký. ;) A dámy zahalené celé v černém byly na 99 % turistky jako ty. Holky z Istanbulu chodí kolikrát odhalenější než Češky. A konzervativní Turkyně nosí široké kalhoty, co vypadají jako sukně a na hlavách barevné šátky.

    OdpovědětVymazat
  6. Anna Ananasová: pro mě třeba není rozdíl, když jsem se procházela po Tunisu, Maroku nebo Istanbulu a pro mě má jejich kultura prostě společné znaky :) Samozřejmě to nechci házet do jednoho pytle, nejsem historik ani odborník přes arabskou kulturu, ale pro mě jako obyčejného turistu a laika je to všechno hodně podobné. A jestli byly zahalené dámy pouze turistky, tak jsem v tom případě moc místních žen nepotkala :) Ale jak jsem psala, byla jsem tam jen krátce a tohle jsou vyloženě jen první dojmy a zkušenosti a naprosto chápu, že někdo jiný má úplně jiné zkušenosti nebo zážitky :)

    L.A.N.Y X s místním průvodcem je to vždycky lepší a člověk vidí i místa, kam by jinak ani nešel nebo se nedostal. Rozestavěné je to tedy stále, to mě celkem překvapilo, jak moc se tam staví. Asi jsem si to město představovala trochu jiné, možná proto jsou mé dojmy z něj takové a nemám chuť se tam znovu podívat :) Pro mě měla větší kouzlo prostě třeba Marakéš :)

    OdpovědětVymazat
  7. Ta zmrzlina na první dojem vypadá dobře. :D :)
    Jinak ráda čtu cestovatelský deník a těším se na pokračování. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Co se týká té arbské kultury, no ... asi jen to, že souhlasím s Annou. Ono zase úplně ke všemu a za každou cenu se člověk vyjadřovat nemusí, někdy to udělá víc škody než užitku. Post je fajn, líbí se mi fotky, ale uvítala bych příště si něco zjistit a pak podávat info ;)

    OdpovědětVymazat
  9. Krásné fotky, také bych teď nejradši někam jela a užila si chvilku klidu. :)
    Find joy in the ordinary

    OdpovědětVymazat
  10. Kate: nechci určitě nikoho popuzovat, ale zároveň nechci dělat odbornou přednášku na téma cizí kultury a jejích rozdílů skrze jednotlivé země :) Tohle není odborný článek, ale pohled člověka jako turisty. Chtěla jsem více přiblížit hlavně své dojmy a zkušenosti. Pokud někoho zajímají fakta a souvislosti, jistě si najde odbornou literaturu :) A bohužel nemůžu za to, že mi to přijde hodně podobné v Tunisu i Turecku a že obecně mi tato kultura není tak blízká. Tím se jí nesnažím hanit ani škatulkovat nebo tvrdit, že mezi zeměmi a kulturami nejsou rozdíly. Nicméně můj dojem je takový a je jedno, jak budeme něčí kulturu nazývat :) Nerada bych zbytečně míchala emoce, protože to vůbec nebylo účelem článku.

    OdpovědětVymazat
  11. s Turkish jsem letěla minulý rok do Keni, vše bylo super, až na to, že být single 18 let stará blondýnka sama někde v Istanbulu nebyl dost dobrý nápad, letiště ještě bylo okay, ale když jsem se šla projít do hotelu a trochu po okolí, chlapci se mohli upískat k smrti a divím se, že se jim hlavy nedokázaly otočit i o milion stupňů :D jinak si nemůžu stěžovat na Turkish, akorát když jsme odlítali z Keni, tak dali asi trochu horší a starší stroj, bylo to poznat při vzletu, někdo tam říkal, že se bojí, aby se to nerozpadlo :D jinak to bylo naprosto tip top, jídlo dobré, jen mě trochu naštvalo, když začnou ve 3-4 ráno budit, že se podává jídlo :D jinak tento rok letím do Rwandy s Emirates, hlavně kvůli tomu, že v Dubaji mám kamarády, které bych chtěla vidět a dlouhý layover mi to umožní a taky proto, že Emirates jsem ještě nezkoušela, tak uvidím :) Ale v září do Argentiny asi zkusím British Airways, i když Emirates tam lítají taky :D super recenze ;)

    OdpovědětVymazat
  12. Jen věcná poznámka - Istanbul rozhodně není představitelem arabské kultury. Turecko není arabská země, žijí tam Turci a ne Arabové a mluví se tam turecky.

    OdpovědětVymazat
  13. Já zas s tebou musím souhlasit na 99%. Istanbul bylo asi to nejhorší, co jsem kdy zažila. Špína, milion lidí a strašně neurvalí chlapy. Díky bohu za svojí krav magu, jinak bych se asi vrátila s celoživotním traumatem. To jedno procento jsem si nechala za Jižní město. Ono když z těch Hájů jdeš trochu rovně nahoru, dostaneš se do krásnýho parku a všechny paneláky jsou teď pěkně rekonstruovaný. Za mýho dětství to byla ale fakt deprese xD

    OdpovědětVymazat
  14. To nejsou rozdíly skrz jednotlivé země. To je jako kdybys hodila do jednoho pytle třeba Číňany a Japonce...však všichni mají šikmý oči, že jo :-) Jenže oni jsou i typově úplně jiný, to že ty to nepoznáš, neznamená, že to tak není. Je to prostě trochu ignorantství. Možná když už,tak psát o orientální kultuře.

    OdpovědětVymazat
  15. My byli v Istanbulu ted v breznu na tyden a hrozne moc se nam tam libilo, mne, priteli, tatkovi i brachovi. Mela jsem z mesta uplne jiny pocit, shodli jsme se, ze je to nejkrasnejsi mesto, co jsme kdy videli. Zahalene zeny jsme teda taky moc nepotkali, maximalne mely skryte vlasy a normalni obleceni, oci v cernem stanu jsme videli parkrat. A uprimne jsme se tam citili o mnoho bezpecneji a pohodoveji nez v mem rodnem meste na namesti. Libi se mi, jak byli vsichni vstricni a mili, ale obchodnici jsou fakt otravni. Ja bych jela znova. :)

    OdpovědětVymazat
  16. tyhle mezizastávky jsou super, člověk má možnost poznat spoustu míst a třeba, jako právě teď vy, zjistí, že tohle místo není úplně pro něj

    OdpovědětVymazat
  17. Ja letela s TA pres IST do Kuala Lumpur a teda moc spokojena jsem nebyla. Jidlo pro me hrozne, ve vsem paprika a to bez papriky vzdy doslo driv nez na me byla rada :) Mam dojem, ze na 10 hod.letu byla nejaka porucha klimatizace ci co, takze mi zaclo byt spatne a vody na osvezeni jsem se nedomohla (ze pry za chvili pujdou ulickou, tj.za hodinu). Celkove z toho mam "zazitek", na zpatecni cestu jsem vzala prasek a radeji to cely zaspala... :) Zas je ale fakt, ze jsou levni. Na druhou stranu statistiky co do poruchovosti jsou pro ne nejhorsi z evropskych aerolinek a fakt jsem v tom letadle mela parkrat pocit, ze se cile nedozijeme.... :D

    OdpovědětVymazat
  18. nezbožňuji arabskou kulturu, země prostě cokoliv, ale vůbec mi nevadí, před tím než jsem byla v Maroku jsem se také trošku necítila při představě, že kolem budou ženy v těch černých hábitech, ale pak na místě mi to bylo celkem jedno:) jijich kulura...
    Fotky se mi líbí a Istambul bych chtěla někdy navštívit, ale zatím moje vysněné místo to není, akorát s těma jízdenkama jsou fakt vyčůraní... :/

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
  19. mě istanbul láká, v turecku jsem byla, ale pouze na turecké riviéře a odtud je to do istanbulu daleko. Láká mě tam právě jejich kultura a historie, i když věřím, že úplně bezpečně bych se tam necítila. Turci jsou prostě turci...

    OdpovědětVymazat
  20. Ja tam byla minuly rok za pritelem, ktery tam byl na erasmu:) bylo to super v tom, ze jak uz tam bydlel delsi dobu, tak se tam vyznal, takze jsem videla i takova ne-turisticka mista:) bylo to jeste v obdobi pomerne klidnym, ted bych se tam asi bala :/ a turkish airlines nejlepsi, jidlo me prekvapilo (i tim ze bylo vyborny:D). Byl to muj prvni let vubec a super!:))

    OdpovědětVymazat
  21. Srovnávat Turecko s Marokem...:-D Procestovala jsem obě země a nenapadlo by mě je porovnávat. To je asi jako když Američan přijede do Evropy a srovává města ve Španělsku s Polskem :-)
    Ale chápu, Istanbul je obří a není pro každého. Mně se tam líbilo moc.

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj Rendy, ráda bych se zeptala jak jste to dělali s kufry, jestli jste si je v Turecku vyzvedli a znovu odbavili nebo odbavili v Praze a vyzvedávali až na Floridě? A taky jestli byla v Instanbulu na letišti wi-fi :)
    Díky, krásný den a s blogem jen tak dál :)

    OdpovědětVymazat
  23. Gabriela P: výborná otázka :) Při odbavení v Praze jsme se na to ptali a pokud je ten přestup do 24h, tak máš možnost si kufry nechat na letišti a vyzvedneš si je až v USA, ale protože jsme přespávali v hotelu, tak jsme chtěli mít všechny věci u sebe a kufry jsme si na letišti vyzvedli :) Ale sami jsme si v Praze řekli, že si kufry sami vyzvedneme a pak si je znovu do USA odbavíme :) A wifi na letišti, hmm...ty jo, víš že si to asi nepamatuju? V Miami byla určitě, ale v Istanbulu si to vážně nevybavuju :(

    OdpovědětVymazat
  24. Děkuji moc za odpověď.
    Mohla bych Tě ještě poprosit o názor na letiště v Istanbulu. Mám tam strávit noc (sama :-/ ) a zrovna o něm čtu naprosto otřesné recenze o hrubém personálu, který neumí anglicky, jak je tam vše špinavé atd
    A ještě bych se chtěla ujistit, že vízum do Turecka nepotřebuji ne?

    OdpovědětVymazat
  25. Gabriela P: no zcela upřímně, ta odbavovací hala je dost ušmudlaná a já osobně bych tam teda nocovat nechtěla a možná bych měla i trochu strach. Nevím, jestli to za současných bezpečnostních důvodů je vůbec možné, to vážně nevím. Pokud jsi odbavená a jsi v té dutyfree zoně, tak tam to bylo lepší a trochu víc čisté a lidí tam různě pospávalo dost, takže tam bych se asi tak nebála. Personál se kterým jsme se setkali anglicky uměl, i když samozřejmě občas bylo někomu hůře rozumět kvůli jejich přízvuku, ale ve výsledku jsme se pochopili pokaždé, takže v tomhle ohledu nemůžu nic namítat. A vízum není potřeba, pokud tvoje cesta nepřesáhne 90 dní :)

    OdpovědětVymazat
  26. Děkuji moc za rychlou odpověď :) a sama jsem zvědavá jak to zvládnu, říkám si, že v nejhorším si zaplatím nějakou lounge nebo prostě půjdu na hotel..
    Ať se ti daří Rendy :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! Blogger mi bohužel technicky neumožňuje odpovídat na komentáře jednotlivě, proto odpovídám vždy hromadně. Pokud se stane, že vám na váš dotaz neodpovím, kontaktujte mne prosím mailem, děkuji :)