středa 4. března 2015

Vlasy, lupy i silikony v přípravcích - rozhovor - Dr. Steve Shiel

Při své návštěvě beauty konference P&G Vision House jsem měla možnost setkat se s expertem přes vlasy - s doktorem Stevem Shielem, který se už více než 18 let podílí na výzkumu vlasové pokožky, vývoji inovativních přípravků a barvách na vlasy. Díky jeho přednášce jsme se dozvěděli více o lupech a problémech, které způsobují. Zajímalo mě několik otázek, které se vlasů a péče o ně týkají a tak jsem se ho na některé z nich zeptala :)








Existuje nějaký způsob, jak se vyhnout lupům?

Více než 50% populace bojuje s lupy a bohužel neexistuje rada nebo přípravek, který bych jejich vzniku předcházel. Jejich výskyt lze částečně eliminovat používáním vhodných přípravků proti lupům, ale vyléčit definitivně je nelze nikdy.





Je rozdíl mezi ženskými a mužskými lupy?

Z biologického hlediska jsou ženské i mužské lupy úplně stejné. Je tu jeden zásadní rozdíl - muži mají jednak kratší vlasy a lupy jsou tudíž více vidět a také o tomto problému častěji mluví (smích), ale neznamená to, že by je trápily lupy více. Muži i ženy tak mohou používat stejné přípravky proti lupům.



Jaké jsou typy lupů?

Lze to zobrazit na stupnici – na jedné straně škály je seborrhoická dermatitida (začervenání a svědění pokožky hlavy, velké žluté kusy olupující se kůže) - na druhé straně škály jsou pak lupy, které ani nemusí být na první pohled vidět. V tomto případě je pokožka hlavy suchá a může i svědit. Na stupnici je možné se pohybovat, ale určité případy už vyžadují odbornou pomoc lékařů a speciální léčbu. Přípravky proti lupům pak už jen udržujete stávající stav.


Jaká je nejlepší prevence proti roztřepeným konečkům? 

Je to kombinace používání vhodných pečujících přípravků a správné používání žehliček na vlasy nebo kulm, ale i správné česání vlasů. Nezdravé je např. tupírování vlasů, které narušuje povrch vlasu (protože hřebenem češete proti směru vlasu). Konečným řešením je vlasy ostříhat, protože jakmile se koneček vlasů jednou roztřepí, je to nevratný proces a nelze ho spojit zpět.

Jak doporučujete pečovat o vlasy během zimy?

Zima je pro vlasy náročné období, protože se vystavují častým změnám teplot, topení je velice vysušuje a bere z nich vlhkost a vlasy zakrýváme častěji i pokrývkami. Vlasy také mnohem více fénujeme a používáme více stylingových přípravků (z důvodů večírků, svátků, plesů atd.). Proto je velice důležité používat hydratační kondicionéry a masky na vlasy - stačí je nechat působit 3 minuty, což vlasům dostatečně stačí.





Co si myslíte o používání silikonů ve vlasových přípravcích?

Je to velice kontroverzní téma. Silikony se ve vlasové péči vyskytují už více než 30 let a existují jich stovky, liší se krom jiného i svou konzistencí (od tekutých až po velice hutné). Díky výzkumům se stávají stále sofistikovanější, někdo na ně reaguje dobře a někdo bohužel hůře. Nelze je obecně odsuzovat, protože mají svůj význam a ideální je najít jejich vhodný poměr, který bude každému vyhovovat.

Jaké jsou nejčastější vlasové problémy, se kterými se lidé potýkají?


Obecně bych řekl, že poškození vlasů, které problémům předchází, se děje, aniž bychom o tom věděli. Všimneme si toho až v případě, že vlasy postrádají lesk, začínají se lámat nebo jsou křehké. Mezi další problémy patří roztřepené konečky nebo drobné poletující vlasy kolem hlavy. I padání vlasů patří mezi časté problémy, ale je třeba si uvědomit, že je normální ztratit denně něco mezi 50-100 vlasy.


Jaké jsou zásady pro udržení zdravé pokožky hlavy?

 zdravý a vyvážený životní styl (obecně důležité pro zdraví těla i pokožky celého těla, včetně té na hlavě)

  - pokud máte problém s vlasy, mějte vždy po ruce vhodnou péči a naučte se porozumět svým vlasům. Zjistěte, co chtějí a jak reagují na konkrétní přípravky

 - pokud pociťujete svědění, zarudnutí pokožky, větší výskyt lupů atd. je vhodné vyhledat odbornou lékařskou pomoc









Pro zajímavost, jak lidé bojují se svěděním hlavy (možnost "other" pak obsahuje např. řešení typu - položení pytlíku mražené zeleniny na hlavu :)


Další zajímavosti, které se lupů týkají:


- přípravky proti lupům je třeba používat pravidelně a delší dobu, aby byly výsledky viditelné. Zázraky po jednom umytí hlavy nečekejte

lupy vznikají jako důsledek nadměrného množení kvasinky z rodu Malassezia.  Tato kvasinka se živí kožním mazem a jeho rozkladem vzniká látka, která může dráždit pokožku hlavy, která se brání a tím se tvoří lupy. 

- jednou z příčin jejich tvoření může být i stres, nevhodně zvolená péče o vlasy, špatné stravovací návyky, nevhodná pokrývka hlavy nebo hormonální změny



Tak mezi jakou část populace patříte? Jste tou polovinou, co se s lupy potýká a musí tento problém řešit? Jak bojujete s případným svěděním hlavy vy? Já nejčastěji ledovou sprchou, ale někdy budu muset vyzkoušet i tu mraženou zeleninu :)

28 komentářů:

  1. Já osobně, zatím, lupy na sobě nijak nepozoruji..

    OdpovědětVymazat
  2. Na lupy naštěstí netrpím, ale věřím, že v dnešní době už je dost prostředků, jak s nimi bojovat.
    scruffy@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  3. S lupy a svěděním pokožky se potýkám, snažím se používat vhodnou vlasovou péči, olejíčky, masky...jinak to neřeším, asi s tím fakt nic nezmůžu :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Lupy naštěstí nemám, nicméně po používání jednoho šampónu mě vždycky svědila pokožka. Stačilo ho vysadit a pohoda =)

    Michael
    www.ontheleaf.net

    OdpovědětVymazat
  5. Lupy mě trápí jen teď v zimě, snažím se používat šetrné přípravky na vlasy bez silikonů a sulfátů. Taky kartáčem neprojíždím pokožku hlavy, jen konce zacuchané rozčesávám :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já s lupy problém nemám, ale přítel ano. Používá Head shoulders proti lupům a pochvaluje si ho.
    http://www.vmemzivote.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  7. NAŠŤASTIE aspoň tento problém s vlasmi riešiť nemusím :)
    EOS giveaway

    OdpovědětVymazat
  8. Lupiny a svrbenie hlavy som nikdy nepocitovala,az po porode a pri kojeni,asi za to mozu hormonalne zmeny.Snazim sa neskrabat,lebo potom to svrbi este viac.Do pokozky hlavy si vtieram kokosovy olej a vlasy momentalne umyvam lanolinom.Minimalne vlasy mam z toho pekne,ale lupiny zatial nezmizli a svrbenie pocitujem az na 3-4 den po umyti.

    OdpovědětVymazat
  9. Naštěstí takový problém jako lupy neznám, ťuk ťuk. Spíš se mě týkají ty roztrepene konečky, ale podařilo se mi to eliminovat.

    OdpovědětVymazat
  10. Naštěstí takový problém jako lupy neznám, ťuk ťuk. Spíš se mě týkají ty roztrepene konečky, ale podařilo se mi to eliminovat.

    OdpovědětVymazat
  11. Bohužel mám seboroickou dermatitidu, takže lupy a svědění mě trápí.

    OdpovědětVymazat
  12. já jsem na ně nikdy netrpěla, ale pak jsem začala používat Balea šampony a od té doby... není to nic strašného, ale i tak mě to štve.

    OdpovědětVymazat
  13. já naštěstí na lupy netrpím :) zajímavý rozhovor

    OdpovědětVymazat
  14. Pěkný rozhovor ;) Já naštěstí na lupy netrpím, když používám špatný šampón, začne mě hlava svědět, a tak mám vlastní ukazatel na to, jakou kosmetiku mám používat :) bára.kára blog

    OdpovědětVymazat
  15. Lupy jsem také měla, ale teď uz je nemám. :)))

    http://www.style-and-smile15.blogspot.co.uk/

    OdpovědětVymazat
  16. já na lupy docela trpím, ale začaly se mi dělat až po nějakém přírodním bio šampónu, takže tím jsem s přírodními šampony taky skončila

    OdpovědětVymazat
  17. Podľa mňa sa ich určite dá zbaviť.. ja som ich kedysi dávno mala a teraz už našťastie nemám nič :)

    OdpovědětVymazat
  18. aktualne lupiny nemam, ale ked som ich mala tak po pouziti head and shoulders sa mi stav bohuzial asi tri krat zhorsil.

    Beauty by Bellatrix

    OdpovědětVymazat
  19. Pokožka hlavy mě občas svědí, ale lupy jinak moc netrpím, to spíše přítel :-)

    OdpovědětVymazat
  20. Pěkný rozhovor :-) Díky za něj, Rendy.
    Lupy mívám jen, když mi "nesedne" šampon.... a to je pak šílenost...mám tmavé dlouhé vlasy, tak je to megamoc vidět.
    Svědění je horší, ...hlavně teď v zimě....jak ve v místnostech přetopeno.....tak se to mé kůži vůbec nelíbí...ať na těle, tak ve vlasech.
    Docela se mi na svědění poslední zimu osvědčila termální voda Uriage....celkově kůži zklidní....a svědění se zmírní nebo téměř přestane. Nic jiného mi zatím nepomohlo.

    OdpovědětVymazat
  21. Nevím, jestli to jsou lupy to, co mám, ale zkazila jsem si pokožku hlavy kdysi šampukem od Lush. Od té doby to je strašný boj najít si šampón, ze kterého by mě nesvěděla pokožka na hlavě. Ale šampóny na lupy vesměs zabírají, blbý je, třeba kombinace Nizoral, který stačí použít jednou za týden + obvyklý normální šampón je dobrá, aspoň si můžu užívat i normálních šampónů :)

    Small Everyday Joys blog

    OdpovědětVymazat
  22. U nás má s lupy problém taky jen přítel, občas uvažuju, že už ho i pošlu na kožní, ale zatím se nedal a bojuje sám s nějakými antilupovými šampony :D

    OdpovědětVymazat
  23. Tohle téma teď docela řeším...ptala jsem se kožní doktorky a ta mi právě řekla o seboroické dermatitidě..no uvidíme, co se z toho vyvine... ;)

    OdpovědětVymazat
  24. Tak naštěstí lupy řešit nemusím. docela mě překvapilo, že na lupy podle průzkumů trpí tolik lidí.

    OdpovědětVymazat
  25. Ja používam Head&Shoulders a ten mi v boji s lupínami dokonale pomohol.

    OdpovědětVymazat
  26. S lupy a svěděním naštěstí bojuju, jen když mi nesedne nový šampon, ale přítel používá H&S spokojeně leta letoucí.

    OdpovědětVymazat
  27. v dnešnej dobe sú úplne bežne v drogériách dostupné šampóny bez silikónov, parabénov, dokonca aj bez iných zbytočných zložiek ako farbivá či sulfáty, preto používať šampóny plné zbytočnej chémie, mi pripadá ako ľahostajnosť voči svojmu telu... daný odborník reprezentuje značku H&S a tá vo svojom portfoliu nemá ani jeden šampón bez silikónov či parabénov (a to je fakt ostuda), takže logicky nikdy nepovie otvorene, aká je pravda

    OdpovědětVymazat
  28. Ja som trpela na lupiny keď som bola mladšia, a tento šampón som používala roky vkuse veľmi mi pomáhal, teraz už problémy nemám :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! Blogger mi bohužel technicky neumožňuje odpovídat na komentáře jednotlivě, proto odpovídám vždy hromadně. Pokud se stane, že vám na váš dotaz neodpovím, kontaktujte mne prosím mailem, děkuji :)