neděle 4. ledna 2015

New York - cestovatelské tipy I

Slibovala jsem vám nějaké cestovatelské tipy z mé návštěvy New Yorku, tak jsem tu s nimi. Sice mi to trochu trvalo, ale jistě chápete, že v předvánočním čase se témata článků týkala hlavně tohoto období a na tohle nebyl příliš prostor :) Letošní návštěva byla moje třetí (technicky čtvrtá), takže si s přítelem děláme srandu, že tam jezdíme víc, jak na naší chatu :) Když porovnám svou první a poslední návštěvu, je to veliký rozdíl. Moje oblíbené město jsem po každé návštěvě milovala víc a víc a užívala si každou minutu v jeho přítomnosti. Poslední návštěva se do mé paměti zapíše asi jako ta nejhezčí ze všech, protože se tam odehrály naše zásnuby :) Což ještě víc prohloubilo můj vztah k tomuto místu a touhu se někdy znovu vrátit!

Dneska bych vám chtěla sdělit nějaké obecné informace, které se týkají cesty, plus nějaké tipy na ubytování apod. a v dalším článku bych vám ukázala více fotek z konkrétních míst a mé tipy, kam zajít na nákupy :)




Letenky

Úplný základ, bez kterého svou cestu jen těžko uskutečníte, jsou letenky. Mezi nejčastější dotazy patří právě to, kde letenky kupuji či s jakou leteckou společností letět. Možností je opravdu mnoho, včetně toho, kolik vás cesta bude stát. My vždy sledujeme akčníletenky.com nebo cestuj levně na facebooku, kde se skoro každý den objevují akční letenky po celém světě. Někdy se jedná jen o chybné tarify leteckých společností, díky kterým se můžete podívat na druhý konec světa za pár tisíc. Podobné akce bývají často značně časově limitované a chce jednat okamžitě. My minulý rok chytli skvělou akci s leteckou společností Emirates, letenky jsme hned ráno rezervovali, zaplatili kartou online a za pár hodin už bylo po akci. Nejde tedy říct, za kolik se podíváte za oceán, protože to může být za 6500 Kč (naše první cesta) a může to být i za 15 000 Kč (obvyklá cena letů Praha-New York s Deltou). U akčních letenek musíte často počítat s tím, že budete cestou přestupovat a většinou se nejedná o lety Praha-New York. Někdy se stává, že letíte např. Praha - Frankfurt - New York a zpátky letíte např. přes Mnichov. Dejte na to pozor a hlídejte si čas na přestup! Doporučuji minimálně 2 hodiny časovou rezervu, nám už jednou takhle letadlo při přestupu uletělo a nikomu bych to nepřála zažít! Za sebe můžu rozhodně doporučit letět s Emirates (přestup jsme měli v Miláně), jejichž službám se zatím žádná společnost, se kterou jsem letěla, nevyrovnala. Absolutně skvělý catering i služby a velké prostorné letadlo, ve kterém mi cesta utekla tak rychle, že jsem měla pocit, že trvala jen chvíli. Další letecké společnosti, které můžu doporučit jsou KLM, Lufthansa nebo Swiss. Naopak už nikdy víc nechci slyšet o Air France a neletěla bych s nima ani zadarmo! 

Určitě se vyplatí cestu plánovat delší dobu předem a mít připravené peníze na zaplacení letenky, protože když se objeví akce, je třeba se rozhodnout okamžitě. Letenka je samozřejmě jedna z nejvyšších položek a od její ceny se odvíjí cena celého vašeho výletu.






Cesta z letiště

Když už v pořádku doletíte až tam, je otázka, jak se dostat do hotelu. My zatím pokaždé letěli na letiště JFK a pokud jsme bydleli na Manhattanu, použili jsme air train, který vás z letiště doveze k metru a odtud se pak dostanete po zbytku New Yorku. Když jsme bydleli v Brooklynu, jezdili jsme taxi. Jelikož není JFK tak daleko a jelikož nás cestovalo více, taxi se vyplatilo více. Nehledě na to, že je to mnohem pohodlnější a rychlejší. New Yorské metro nemá ve všech stanicích eskalátory nebo výtahy a je vážně porod tahat velký kufr v davu lidí a brzdit celý provoz (zvlášť, když máte za sebou dlouhý let). Taxi není obecně tak drahé, jako u nás a pokud vás cestuje více, rozhodně doporučuji tento způsob dopravy.




MHD

New Yorské metro je velká džungle, ve které se příliš neorientuji ani po několikáté návštěvě. Rozhodně doporučuji pořídit mapu metra (buď tu v průvodcích nebo ve stanicích metra či jako aplikaci do telefonu). Bez mapy jsme ani nevycházeli, protože bysme nedojeli nikam :) Připravte se na časté a neočekávané výluky, jízdní řád asi taky příliš neznají, protože nikdy jsme nedokázali odhadnout, jak budeme na další metro dlouho čekat a zda se ho vůbec dočkáme :) Některé linky jezdí jenom o víkendu, jiné zase jen večer a některé stanice jsou pro lokální vlaky a jiné pro expresní. Lokální staví ve všech zastávkách, expresní nestaví všude. Na ty si dejte pozor, protože díky tomu jsme jednou omylem dojeli do Bronxu a hodně rychle se snažili dostat zase pryč :) Pokud budete v New Yorku minimálně 4 a více dní, vyplatí se určitě koupit týdenní jízdenku. Stojí tuším něco kolem 30 dolarů a platí i na autobusy. Lze koupit i jednorázovou jízdenku, ale ta se vyplatí jen pokud bydlíte např. přímo na Manhattanu a metro využijete třeba jen jednou denně nebo jste v New Yorku krátkou dobu. Vždycky zapomenu, kolik ta jednorázová stojí, mám pocit, že je to rozmezí 2-2,50 dolaru, ale klidně mě někdo opravte, jestli to víte přesně :) Pokaždé, když se vrátím odněkud ze zahraničí, tak musím naší pražskou MHD velebit, protože je levná, čistá a spolehlivá. Nepotkáte tam krysy, odpadky ani močící bezdomovce :)

Info ohledně MHD v NYC najdete na jejich webu - KLIK

Ubytování a hotely

Další velice častá otázka, na kterou není jednoznačná odpověď. Někdo chce bydlet v luxusním hotelu, někomu stačí obyčejný hotel, kam chodí jenomvečer přespat. My patříme spíše do té druhé skupiny a i když nám do jisté míry záleželo na úrovni či vzhledu (pochop jako čistotě) hotelu, důležitým faktorem byla i cena a hlavně poloha hotelu. Nevím jak vy, ale já raději ušetřím na ubytování, kde beztak chodím jenom večer přespat a za ušetřené peníze si raději koupím další kabelku :) Při první návštěvě jsme měli s přítelem pronajatý byt, což bylo skvělé, protože byl byt zařízený jak kdyby jsme přespávali i vlastní rodiny :) Lula´s appartment můžu vřele doporučit, ale jen pokud cestujete ve dvou, protože v bytě je jen manželská postel. Byt je situovaný hned nad Central parkem a je k němu dobrá dostupnost metrem přímo z JFK letiště. Navíc i cena za ubytování byla skvělá a poměrně nízká. Po zbytek našich pobytů jsme využívali hotel Sumner v Brooklynu, který také rozhodně můžu doporučit. Jednak je pro nás osvědčený z hlediska čistoty a vybavení pokojů, v ceně je i snídaně a je skvěle dostupný a hned kousek od metra (zastávka Flushing Av. - linky J, M a Z). Kousek od hotelu je mnoho obchodů s jídlem, Walgreens či fastfoody. Wifi a klimatizace je samozřejmostí, což mě osobně pokaždé také zajímá. Cesta do centra (počítám tím Times Square a okolí) netrvá ani půlhodinku metrem, takže paráda. Jestli vám můžu doporučit, ubytování hledejte přes booking.com, kde to bývá nejlevnější. Hotely na Manhattanu nejsou zrovna nejlevnější a opět platí, že čím více vás pojede, tím to bývá levnější. Samozřejmě také záleží na ročním období, protože v létě a okolo Vánoce bývá ubytování nejdražší a třeba v zimě zase nejlevnější. I tady tedy nelze jednoznačně říci, kolik vás to bude stát, protože záleží na lokalitě hotelu, ročním obdobím, počtu osob i vaší náročnosti na ubytování. Počítejte ale určitě s několika tisíci, pokud budete v New Yorku trávit třeba týden.

Průvodce

Před cestou určitě doporučuji strávit pár večerů nad plánování míst, které chcete navštívit. Mám několik průvodců, které jsem za ty roky nashromáždila, ale neužitečnější a nejskladnější je tento  z nakladatelství Press (celé foto je úplně nahoře). Je lehký, nejsou tam zbytečné a placené kecy o předražených hotelech, obchodech a restauracích, které stejně nikdy nenavštívíte a hlavně je skvěle rozdělený podle jednotlivých částí města. Každá část New Yorku má jednu samostatnou stranu, kterou si rozložíte a suprově tak uvidíte, která místa jsou kousek od sebe a lépe se vám pak bude plánovat trasa vašeho výletu. Vřele doporučuji a vykašlete se na všechny ostatní :) Hodit se vám bude i větší rozkládací mapa města, kde je značené i metro a případně další čtvrti New Yorku (třeba Brooklyn atd.). Super jsou i aplikace v mobilu - já používala NYC Subway a New York City od Trip Advisoru úplně nejvíce.




Víza

Pokud cestujete jako turista a vaše cesta nepřekročí 90 dní, stačí vám jen vyplnit formulář ESTA, za který zaplatíte 14 dolarů. Ten vám umožní vstup na palubu letadla mířícího do USA. Bohužel vám 100% nezaručí, že vás i vpustí na jejich území, ale neznám ze svého okolí nikoho, koho by vyhostili. Museli by k tomu mít závažný důvod, takže pokud máte čistý rejstřík, nemusíte se ničeho bát. Při příletu na letiště projdete přes imigrační kontrolu, kde vám budou snímat otisky prstů a pokládat vám různé otázky (např. proč cestujete do USA, kde pracujete, jestli jste si balili sami kufr apod.). Pokud nemáte nový typ biometrického pasu, budete muset pro víza na ambasádu. Formulář ESTA je platný 2 roky, takže na něj můžete cestovat několikrát, pokaždé jen aktualizujete údaje. Vyplňujte ho s dostatečným předstihem před cestou a zároveň mějte k dispozici už čísla letů a vaší adresu, kde se budete v USA zdržovat, protože tyto údaje musíte také do formuláře vyplnit.

Věrnostní karty 

Už při loňské návštěvě jsem si založila věrnostní karty CVS, Walgreens a Sephora. Důvod, proč se registrovat na sephora.com jsem vám sepisovala v tomto článku, takže pokud vás to zajímá, mrkněte tam, ať se neopakuji. Podařilo se mi postoupit do dalšího levelu v jejich věrnostním programu a řeknu vám, jak strašně mě žere, že něco takového není i u nás! Karty CVS a Walgreens se vám rozhodně neztratí a při prvním nákupu vám je beztak nacpou do tašky tak jako tak. Můžete na ně uplatňovat speciální akce, které zrovna probíhají a je to podobné jako v našich drogeriích.


Jídlo a restaurace

Opět podobné téma, jako výběr hotelu. Někdo upřednostňuje stravování v restauracích a nezáleží mu na penězích, někdo raději ušetří a za to si pak víc dopřeje v obchodech. Můžete jíst jak totální prasárny a vymetat fastfoody nebo pojídat donuty na každém rohu nebo si zajít třeba jen do Subway nebo do Pretu na něco lehčího. Já mám upřímně po loňském USA tripu hrůzu ze všech místních fasfoodů a mému žaludku stačí jen pomyslet na Wendy´s a obrací se vzhůru :) Bohužel musím říct, že pro mě jsou americké fastfoody spíš taková ošklivá, často i špinavá a laciná místa, kde se najít a není to to samé, jako u nás. Je to samozřejmě jen můj pohled, někdo by nemusel souhlasit, ale proč chodit někam, kde mi to nebude chutnat a bude mi po tom zle, že? Bůh žehnej pobočkám Pret a manger, který jsem si zamilovala už při mojí loňské návštěvě Londýna. Najíte se tam pořád relativně za pár dolarů a jídlo je mnohem zdravější, chutnější a lehčí, než když půjdete třeba do Mekáče. Samozřejmě nějaká ta prasárnička musí být, přece jen je člověk v Americe a těch míst, kde zhřešit je dost :) Určitě doporučuji vyzkoušet nějaké restaurace v China townu (my byli např. v Mottzar Kitchen, 77 Mott street) a na Coney Island si zase musíte dát hot dog, protože tady se prodal ten úplně první na světě (vyhlášené je bistro Nathan´s). Doporučovaný nám byl i Joint burger, nicméně nás nebavilo stát asi hodinovou frontu, která se z restaurace linula, nehledě na velice omezený počet míst na sezení, takže jeho návštěvu jsme odpískali a šli raději do osvědčeného TGI Fridays. Pokud chcete zajít do nějakého stylového podniku, stačí si na youtube projít videa amerických či anglických blogerek, které točí tuny vlogů, ze svých návštěv v New Yorku a často vás vezmou do některých podniků, na které byste jinak nenarazily :)






Příště budou ještě následovat nákupní tipy a pak místa, která doporučuji navštívit a takové ty klasické turistické atrakce. Pokud máte vy samy zkušenost s návštěvou tohodle úžasného města, určitě se podělte s námi se všemi. Já doufám, že se do New Yorku ještě někdy podívám, i když příště by mi stačilo už jen pár dní vyloženě na nákupy a na kochání se místní atmosférou :)

36 komentářů:

  1. Moc gratuluji k zasnoubení :) Do NY bych se taky hrozně ráda podívala :) Ale asi by mě rovnou lákala delší cesta po USA, abych viděla i jiná místa :) Tak snad se jednou, až si budu vydělávat, tenhle výlet budu moct dopřát :)

    OdpovědětVymazat
  2. Super tipy, do USA létám celkem často a pod všechno bych se mohla podepsat:)

    OdpovědětVymazat
  3. Aach, tohle ti závidim, jsem neskutečně rád, že jsem narazil na tenhle blog, protože je skvělej a New York miluju a je to můj sen, jednou se tam podívat a možná i žít, výbornej článek!!! Děkuju moc:-)
    Jakub Janata fashion blog

    OdpovědětVymazat
  4. V září plánujem s přítelem právě návštěvu NY, takže se mi tento článek zrovna velmi hodí :) děkuji a určitě nepohrdnu ani dalšíma článkama na toto téma :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vau skvelo si to napísala... Do New Yorku som sa vždy chcela ísť pozrieť... Hádam sa mi to podarí :) Lovely Beauty Book

    OdpovědětVymazat
  6. tak to je skvělý článek! já v americe ještě nebyla, ale doufám, že se mi někdy podaří udělat si pěkně výlet usa a kanada :) i když trochu mě děsí ta cesta, bohatě mi totiž stačily 3 hodiny v letadle :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Děkujeme za tipy Rendy! Parádně se to čte a musím se k článku vrátit až se budu do NY chystat...chci tam víc a víc!!! :)


    www.instagram.com/randomm_beauty
    blog.jana-mei.cz

    OdpovědětVymazat
  8. podobné články mám velmi ráda, díky za něj! :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Článok som prečítala celý :) super, dlhý, poučný :) teším sa na ďalšie! A tiež gratulujem k zásnubám.
    Mojím snom je tiež USA.

    www.fromlenka.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  10. Super clanek :) Taky bych se tam jednou chtela podivat :) Tesim se na dalsi clanek o NY :)

    OdpovědětVymazat
  11. Úžasnej článek! Do New Yorku se chceme tenhle rok s přítelem podívat. Pro mě je to jeden z velkých snů.:)
    Jsem ráda za takové super tipy.
    www.sarkazelena.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  12. Skvělej článek! více takových prosím! do Ameriky se chci určitě brzy podívat a za každou radu a tip jsem vděčná.
    BEAUTYPUSINKA

    OdpovědětVymazat
  13. To je opravdu skvely clanek, bude se mi hodit az se konecne rozhoupeme a vydame se do New Yorku s pritelem 😉

    OdpovědětVymazat
  14. Užitečný článek, doufám, že někdy taky budu mít tu možnost se do NY podívat :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Krásně shrnutý článek, díky za tipy, určitě si ho pak zpětně vyhledám, až budu informace potřebovat.
    scruffy@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  16. Super článok, hned po Paríži je to druhé miesto, ktoré je mojím snom navštíviť:)

    OdpovědětVymazat
  17. Děkuji moc za tento článek! :) Až se tam jednou vypravím, bude se mi náramně hodit :)

    OdpovědětVymazat
  18. Moc příjemné a inspirativní počtení. Ale upřímně bych se takhle na vlastní pěst bála, nejsem zdaleka tak zcestovalá..

    OdpovědětVymazat
  19. Nádherný příspevěk. Hltala jsem každé slovo :)
    neměla by si něco podobného rposím i na londýn ?:)
    tvůj blog jsem našla dnes a stává se ze mě tvá fanynka :)
    radost pohledět:)
    PinkPomegranate

    OdpovědětVymazat
  20. Taky bych se tam chtěla někdy podívat! :)

    OdpovědětVymazat
  21. Díky za super tipy,...když se mi poštěstí a budu cestovat směr -NY už vím, kam půjdu "na čumendu"
    Dobrá rada nad zlato:-)
    Pěkný večer přeji

    OdpovědětVymazat
  22. Super clanek! Jednou bych se do USA take chtela podivat :-)
    petkahave@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  23. No, tak teď už jen našetřit :D Snad se jednou dočkám.. Naprosto skvěle sepsaný článek!

    OdpovědětVymazat
  24. Super rady. Snad ich tento rok vyuzijem :)

    OdpovědětVymazat
  25. Skvělý a moooc užitečný článek, Rendy! Vyrazila bych okamžitě ;) Tak snad jednou...

    OdpovědětVymazat
  26. Děkuju za parádní článek, NYC je na seznamu a snad to brzy vyjde..čekáme na "akci" na letenky =D. Post jsem si zabookmarkoval =)
    Prima den,
    Michael
    www.ontheleaf.net / facebook

    OdpovědětVymazat
  27. Naire S.: moc děkuju :)

    Vendula Mikulková: cesta není tak hrozná :) záleží tedy s kým letíš a jak moc ti to cestu zpříjemní, ale člověk se trochu prospí a probudí se za oceánem :)

    Lenka Pekarovičová: moc děkuju :)

    Bára V: bát se vůbec nemusíš, zrovna New York není nebezpečný a podle mě je škoda, tam jet s cestovkou a platit zbytečně horentní sumy, které si za to cestovky říkají :) Jestli se domluvíš anglicky, tak se toho vůbec neboj :)

    Magdaléna Kuncová: dělala jsem podobný článek i o Londýně, mrkni do archivu blogu zhruba na květen nebo podle štítků "cestování" :)

    OdpovědětVymazat
  28. Strašně doufám, že tyhle tipy jednou využiju, snad v budoucích pár letech :) Zatím se kochám fotkama, krása!

    OdpovědětVymazat
  29. já bych se tam někdy tak chtěla podívat... hlavně kvůli jídlu a kosmetice :D NY má podle mě strašně zajímavou atmosféru...ale natrvalo bych asi v tak velkém městě žít nemohla

    OdpovědětVymazat
  30. Pokud se poštěstí a někdy se do NY budu chystat, určitě si dohledám Tvůj článek. :-) Kdyby se tu přede mnou na stole zhmotnilo všechno jídlo ze Tvých fotek, vůbec bych nic nenamítala. :-D A moc gratuluju k zásnubám. :-) Já se vdávala před půl rokem a byl to krásný zážitek, jak svatba samotná tak přípravy. Užij si to. :-)

    OdpovědětVymazat
  31. Já teda s Lufthansou příliš pozitivní zkušenost nemám. Let Mnichov-LA fakt není nejkratší a tak málo místa na nohy jsem snad zažila jen u ČSA. S nimi ale neletíte nikam přes 10 hodin :/ Jinak mohu vřele doporučit Korean air. Letěla jsem s nimi 2x a pokaždé skvělý servis a spousta místa. Bohužel létají spíš opačným směrem.

    OdpovědětVymazat
  32. Tu fialovou knizku/pruvodce jsem si taky kupovala nez jsem do NYC jela a byla to ta nejlepsi volba! Samozrejme toho mam uz taky hodne, ale na tuhle nedam nikdy dopustit, hrozne mi to ze zacatku pomohlo a vsem doporucuju. :)
    Kazdopadne muzu urcite doporucit restauraci Dallas BBQ na Times Square, presneji na 42nd street naproti Madame Tussauds. Byla to uplne prvni restaurace, kde jsem v NYC byla a rozhodne bych tam sla znovu. :) Maji uzasny mrazeny drinky jako Margaritu nebo Pina Coladu. :) Moje nejoblibenejsi bude ale vzdycky asi Applebee's. :)

    OdpovědětVymazat
  33. s přítelem máme sen se do NYC někdy podívat a tyhle tipy pak rozhodně budou užitečné! :)) zběžně jsem je prolítla a je to výstižné.

    OdpovědětVymazat
  34. Do New Yorku se chci taky jednou podívat,zatím ale cestuji "pouze" po Evropě :)
    janeckovabarca@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  35. Krásný článek, NY je můj sen! :) Jak dlouho jsi tam byla, prosím? Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  36. Pracuji na Delte Air Lines, tak jsem rada, ze tu negativni zkusenost schytalo AF (nas Skyteam partner) a na my :-), NYC je uzasne mesto, taky ho miluju a s radosti hltam tvuj clanek, ktery jsi sepsala skvele!!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! Blogger mi bohužel technicky neumožňuje odpovídat na komentáře jednotlivě, proto odpovídám vždy hromadně. Pokud se stane, že vám na váš dotaz neodpovím, kontaktujte mne prosím mailem, děkuji :)