pátek 13. prosince 2013

Cestovatelské tipy: NEW YORK


Během mé dovolené mi přišla spousta dotazů týkající se cesty do USA a všech věcí, které s ní souvisejí. Rozhodla jsem se všem hromadně odpovědět a připravit článek s cestovatelskými tipy. Tak trochu jak to vidím já :) Tímto bych asi uzavřela články, které se mé cesty týkaly. Pokud vás cokoliv zajímá a co jsem třeba nezmínila, tak se klidně ptejte v komentářích nebo pište maily :) Některé body se vztahují hlavně k pobytu v New Yorku a některé jsou obecně platné, ať jste kdekoliv.

Letenky – to je základ celé vaší cesty. Sleduju stránky akcniletenky.com, kde se objevují akce na letenky do celého světa a snáze se pak hledají. Dobré jsou např. i stránky momondo.com, kde si můžete hledat letenky do celého světa a vždycky vám to najde od nejlevnějších po nejdražší. Obecně musím říct, že šli ceny letenek nahoru a do New Yorku se pod 10tis.za osobu člověk nedostane (nebo dostane, ale třeba v lednu a to bych sama nikomu nedoporučila). Po všech mých cestách už můžu říct, že je skoro lepší letět přímo z Prahy s nějakým přestupem, protože letenky např. z Vídně či Německa obecně už o tolik levnější nejsou (někdy spíš naopak). Někdy se i levně tvářící letenky nevyplatí kupovat, protože např. lety z Manchesteru vás ve výsledku vyjdou dráž a lety z Prahy tam sežene tak 3x týdně. Myslete proto, kolik času bude trávit na cestě do jiného města a kolik vás to ve výsledku  vyjde. I čas jsou peníze, na to nezapomínejte.





Ubytování – když vezmu jen NYC, tak hotely jsou zde obecně drahé. Záleží samozřejmě na roční době, kdy sem cestujete, ale pokud to bude v turisticky oblíbeném měsíci, možná je lepší se poohlídnout po hotelech např. v Brooklynu. Když vám dám konkrétní příklad – kamarádi cestovali do NYC v lednu a sehnali hotel v centru, kousek od Empire state building relativně lacino. Když jsme ten samý hotel chtěli teď v listopadu, byl 5x dražší. Proto jsme raději zvolili ubytování v Brooklynu (vzhledem k tomu, že jsme měli pobyt zde rozdělený na dvě části, tak to ani nevadilo). Zastávku metra jsme měli hned u hotelu a v centru jsme byli za 20 minut. Pokud cestujete ve větší skupině, vyplatí se podívat se i na pronájem bytů. Při první cestě jsme měli s přítelem pronajatý byt a vyšel levněji než hotel a bydleli jsme přímo u Central parku. Pro rezervaci jsme využívali stránku booking.com. A úplně nejlepší je, pokud máte za oceánem nějaké příbuzné, kteří vás u sebe nechají gratis :)





MHD – po NYC se v pohodě dostanete pomocí metra či autobusů. Metro pro mě bylo ze začátku trochu divočina, je to oproti Praze neuvěřitelný rozdíl :) Všude je strašně moc lidí, občas potkáte i krysy, někdo tam stále zpívá nebo tančí… musela jsem si na to zvyknout. Pak tady na fakt, že některé zastávky jsou jen pro lokální a některé pro expresní vlaky. Na to vážně pozor, protože jsme takhle jednou omylem dojeli do Bronxu a nikomu z vás to nedoporučuju  :) V mapě metra jsou vyznačené zastávky, které jsou lokální nebo expresní. Ty expresní jsou rychlejší a nezastavují všude. Po Manhattanu i Brooklynu se dostanete úplně v pohodě, spojení je dobré. Za jednu jízdenku, která platí 2 hodiny, zaplatíte 2,75 dolarů. Jednodenní jízdenky bohužel neexistují. Doteď je pro mě trochu problém pochopit celý ten systém, nikde nejsou vyvěšené jízdní řády a vy vlastně nevíte, jak dlouho budete na nástupišti čekat. O víkendech bývají často výluky kvůli opravě tratí a to je pak opravdu ta pravá divočina :) Pražské metro velebím a musím říct, že je vážně báječné. Jinak se samozřejmě můžete po městě pohybovat taxíky, nejsou tak drahé, jak jsme zvyklí u nás, ale vzhledem k tomu, že je to tak obrovské město a doprava tam věčně stojí, tak je metro prostě rychlejší. Pohodlné je vzít si taxi např. z letiště do hotelu, kdy je člověk po letu utahaný a nechce tahat kufr všude možně.





Peníze a placení – kreditkou tady můžete platit i pití v automatu, lístky na metro nebo parkování. Američana s hotovostí tu moc často neuvidíte a všichni jsou tak nějak zvyklí platit všude kartou. Naopak jsem byla upozorněná na to, že jako mladý člověk a hotovostí jsem automaticky spíš podezřelá :) V některých obchodem vám nevezmou bankovky vyšší hodnoty, takže se jich zbavujte spíš ve větších obchodech. Někdy vám ani taxikář na větší bankovku nevrátí. Někdy bývá problém s placení kartou, pokud nemáte vyloženě kreditku, ale máte klasickou debetní kartu. Musíte na to obsluhu upozornit, aby na kase něco namačkala a vaší kartu to pak vzalo. Stávalo se mi to hlavně v Targetu a bohužel ne všichni prodavači tuší, co s tím dělat. Když se vás zeptají, jestli máte kredit nebo debet, řekněte automaticky kredit, i když máte debetní kartu :) A nezapomínejte, že cenovka, kterou vidíte na regálu není konečná cena. U pokladny vám započítají ještě daň (tax), která je v každém státě jiná a pohybuje se od 6 do 10%  z ceny.








Zásuvky – není žádnou novinkou, že v US mají jiné zásuvky s jiným napětím, než máme my. Na cestu si určitě vezměte min. jeden adaptér a zkontrolujte si, jestli vaše spotřebiče budou fungovat i pod US napětím. Mě takhle např. nafungovala žehlička na vlasy a nabíječka baterií, což trochu naštve. Pokud si budete kupovat v USA nějakou elektroniku, ujistěte se, že naopak vydrží naše napětí, abyste si něco neodbouchly hned při prvním použití :)




Víza – pokud cestujete do USA jako turisté a vaše cesta nepřekročí 3 měsíce, stačí vám jen vyplnit formulář ESTA (vyplníte online). Vyplňujte ho s dostatečným předstihem před vaší cestou. K vyplnění potřebuje biometrický pas, číslo letu a adresu, kde se budete během vašeho pobytu zdržovat. Za formulář zaplatíte nějakých 14 dolarů, musí se platit kartou, jiná možnost není. Je to spíš jen taková formalita, kterou potřebujete a většinou vám ho schválí za pár minut. Nicméně ještě nemáte vyhráno a emigrančí úředník vás nemusí vpustit do země. Neznám sice nikoho, komu by se to stalo, ale upozorňují vás na to všude. Po příletu musíte čekat na letiště frontu k emigračnímu úředníkovi, který vám musí dát razítko do pasu a vezme vám otisky prstů a vyfotí si vás. Někdy se vyptávají s kým cestujete, kde budete bydlet nebo proč jste vlastně přijeli. Chce to alespoň základní komunikační schopnost angličtiny, takže pokud nemluvíte, je asi lepší cestovat s někým, kdo vám s tím pomůže :)




Nákupy – už před nějakým časem jsem vám psala článek, které značky se v USA vyplatí nakupovat – KLIK. Článek o kosmetických úlovcích najdete ZDE a o konkrétních nákupních tipech jsem psala ZDE. Je to opravdu obsáhlé téma, takže jestli vás i tak něco dalšího zajímá, ptejte se :)




Půjčení auta – jelikož jsme po USA cestovali, půjčili jsme si auto. Měli jsme ho rezervované předem a pak jsme si ho jen vyzvedli. Budete potřebovat mezinárodní řidičák – ten vám asi za 50 Kč udělají na příslušném úřadě. Je to jen taková papírová kartička, nemusíte dělat žádné zkoušky nebo nic podobného. Při výběru auta myslete i na počet kufrů a celkové pohodlí všech cestujících. Při naší první cestě jsme na kufry moc nemysleli a pak s náma jeden musel cestovat na zadní sedačce, protože se do kufru už nevešel :) Na stránkách půjčovny si většinou vyberete jen kategorii auta a v půjčovně vám pak nějaké volné přiřadí. Taky počítejte s tím, že většina aut má automat a je potřeba s ním umět zacházet. Benzín je tu obecně levný – galon vás vyjde na 3 až 3,5 dolaru (galon jsou zhruba 4 litry).




A nejlepší otázka na závěr - Kolik tě celá cesta stála a kolik si mám našetřit, pokud chci taky do USA?

Tak kolik jsem utratila bych si s dovolením nechala pro sebe :) Pokud to někoho hodně zajímá, nechť si to spočítá sám. A věřte, že ani milion na kontě vám nebude stačit, protože bude pořád co nakupovat :) Je vážně těžké doporučovat, kolik si našetřit, ale počítejte, že jsou to spíš desetitisíce (minimálně jen letenky + ubytování bude při troše štěstí okolo 10-15 tisíc). Výjimky existují všude, takže to neberte jako mantru a vypočítejte si náklady samy. Ceny většiny věcí si zjistíte na internetu, takže když si sepíšete např. seznam kosmetiky, budete předem vědět, kolik vás bude zhruba stát. Nezapomínejte připočítávát daně, které na cenovkách nejsou.

Snad jsem nic zásadního nevynechala :) Určitě doporučuji předem promyslet jak nákupní seznamy, tak i místa či obchody, kam se chcete podívat. Zvlášť New York je prostě tak obří, že nebudete vědět, co dřív. Doporučuji na cestu pořídit nějaký průvodce, kde jsou i mapy města a metra, protože se vám budou určitě hodit. Doporučuji např. průvodce, který je rozdělený podle jednotlivých částí města a vy si tak lépe můžete naplánovat výlety a chození po městě a ušetříte tak spoustu času :)

Jak jsem psala, jestli vás něco zajímá, tak se ptejte a prosím berte všechno s rezervou, je to jen můj pohled a moje zkušenosti a někdo další by vám poradil třeba něco jiného :)

Díky za vaší pozornost a jestli jste to dočetly až sem, tak vám upřímně gratuluji :)

25 komentářů:

  1. Moc hezky napsane :) moje posledni navsteva USA (2mesice) byla teda v radu sto tisicu :D .. Bohuzel ubytovani je dost drahe. Kazdopadne to stalo za to a jsem za to rada. Prekvapive nejvic jsem utratila asi za jidlo, protoze najist se dobre a alespon trochu zdrave neni nejlevnejsi :) new york planuji taky, tak snad v lete :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tuhle cestu Ti strasne zavidim. I kdyz si vubec nejsem, zda bych do toho ty penize dala :)

    OdpovědětVymazat
  3. Škoda že vím, že se tam nejspíš nikdy nedostanu. Hlavně mám největší strach právě z té angličtiny. Rozumím jí dobře, řekla bych, ale sama tak nějak mluvit nedokážu. Nevím jestli v tom prostředí by mě to donutilo, ale teď když se mě třeba cizinec zeptá, tak vím přesně co bych mu odpověděla, ale neumím to říct a tak radši stručně řeknu, že mu nerozumím... Věřím, že je to docela drahá sranda, ale život se má užívat, tak doufám, že tvé tipy a rady jednou využiju. :)
    thechangeofmissy.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  4. Metro v NY byl pro mě také šok, jednou jsme v čínské čtvrti čekali i půl hodiny a bylo to příšerné vedro a dusno, možná lepší vydat se tam na podzim, čtyřiceti stupňové vedra nejsou úplně ideální;) Ale líbílo se mi jak jsou tam lidi "free", na ulici zpívaj, i v metru jak říkáš, bylo to nádherný..:)

    kackasukova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Zavidím, kdyby mi na to někdo dal, tak bych jela hned. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Pro mě strašně zajímavý článek, přečetla jsem ho od shora až dolů!

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoooj Rendy,

    tak já jsem teda čekala, že to bude víc =o) No tak to se od teď chystám taky... Já do USA chci už dlouho, jen nebyl čas to kalkulovat, tys to udělala za mě, za to velké DÍKY...
    Nooo velkej problém bude přesvědčit muže, aby to odkejval... tak uvidíme =o)

    OdpovědětVymazat
  8. Zhltla som to jednym dychom, napisala si to skvelo a minimalne pre mna naozaj uzitocne! :)

    OdpovědětVymazat
  9. NY jsem navštívila ještě jako dítě, takže jsem se o tyto věci starat nemusela, ale doufám, že jednou tam vyrazím i sama nebo s přáteli :). Mimochodem my jsem v metru strávily i hodinu a půl :D.

    OdpovědětVymazat
  10. Super clanek i pro me jakozto jiz 4 mesicni "newyorcanku" :-) jen k tomu metru bych poznamenala, ze me ten jejich system prijde celkem v pohode. Zatim v kazdy stanici jsem videla svetelnou tabuli, kde psali za jak dlouho prijede ten kterej spoj. Je to rychly a celkem pohodlny, u taxiku se automaticky ocekava, ze jim date jeste tip ve vysi aspon 15%. Moc hezky fotky v clanku!!!!

    OdpovědětVymazat
  11. Tyhle tipy se mi snad jednou taky budou hodit :) Snad už brzo :)

    OdpovědětVymazat
  12. hezké shrnutí, jestli někdy do NY pojedu, tak si to určitě u tebe připomenu :) máme tam nějaké příbuzné, tak bych snad ušetřila aspoň za ubytování, ale i tak je to teda na peněženku docela záhul :D

    OdpovědětVymazat
  13. Hned bych tam jela klidně i jenom na týden! :))

    http://www.style-and-smile15.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  14. moc hezký článek, snad se tam někdy také podívám :)

    OdpovědětVymazat
  15. Miluju cestovatelský články! Reni, nechtěla bys přece jen udělat článek s úlovkama z nekosmetické oblasti? Ten bych si moc ráda početla :-)
    PS: Fakt je to v Bronxu takovej děs?

    OdpovědětVymazat
  16. Já chci taky do USA !! :D

    Na mém blogu probíhá giveaway budu ráda když se zapojíš :http://fashionaddiction-style.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  17. Ach jo, jdou na mě vzpomínky. Byla jsem v NYC na svatební cestě, bydleli jsme na East 50th St. v 5* hotelu, nechali jsme tam majlant, ale mám z toho největší zážitek ze všech svých cest. Rozhodně se tam vrátím, NYC je moje srdcovka. :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Docetla jsem, i kdyz se na vylet nechystam:) Je to moc zajimave cteni a treba se mi tve info bude nekdy hodit:)

    OdpovědětVymazat
  19. NY je můj sen, budu se další rok hodně snažit, abych si ten sen splnila :)

    OdpovědětVymazat
  20. Krásný článek a skvělé fotky! Taky bych se ráda do New Yorku podívala, teda kamkoliv do USA, ale spíš mě láká Jižní Amerika ;) Těším se na další články!

    OdpovědětVymazat
  21. teda....dobré tipy....ja by som sa tam chcela ísť veľmi pozrieť...ale ja sa bojím, že by som sa tam stratila...pritom snúbencova setsra strávila v amerike už dve letá...a bola aj v new yorku a moja teta s ujom tiež...no jedného dňa ke´d budem bohatá sa tam asi pôjdem aj ja pozrieť :-)

    OdpovědětVymazat
  22. Máš opravdu krásné fotky. Vypadají lákavě i pro ty, co po NY úplně netouží. A celé je to skvěle napsané, že jsem si to s chutí přečetla i já.

    OdpovědětVymazat
  23. děkuji, žes mě vzala sebou na prohlídku, uplně jsem se cítila, jako bych tam byla :)

    OdpovědětVymazat
  24. Děkuju moc za ty tipy na letenky, chci letět do clevelandu, takže mi to určitě pomůže:)

    OdpovědětVymazat
  25. za článek děkuji! doufám, že se do New Yorku také někdy podívám, vloni mi to bohužel nevyšlo a letos plánuji Kanadu, tak uvidíme :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! Blogger mi bohužel technicky neumožňuje odpovídat na komentáře jednotlivě, proto odpovídám vždy hromadně. Pokud se stane, že vám na váš dotaz neodpovím, kontaktujte mne prosím mailem, děkuji :)