středa 17. dubna 2013

Jak se stát youtube guru podle časopisu

Když jsem v pondělí otvírala přílohu MF Dnes, nečekala jsem, na jaké žurnalistické poklady narazím. Uprostřed časopisu Ona Dnes na mě mrkal článek s názvem "Tutoriály: zlatý důl v kosmetice". V duchu jsem se trochu zasmála a řekla si, že si ho hned o polední pauze musím přečíst. Nějak jsem předem předpokládala, že to bude blábol a taky že jo. Jsem asi divná, ale ten článek je tak strašně obecný a vytržený z kontextu, že ho ocenit může jen někdo, kdo nikdy žádný tutorial neviděl a netuší, kdo je Michelle Phan. Od začátku to na mě působí tak, že šéfredaktor (možná šéfredaktorka) zadal svému podřízenému téma, které zrovna frčí a o kterém se píše a dotyčná si pustila tři videa a vyplodila toto.

Stačí jen dobrá technika, pěkné pozadí, promyšlený scénář a kanál na youtube. Pravděpodobně se z vás stane hvězda a vaše videa vás začnou i živit :) Bože, to jsou argumenty - viz. odstavec s názvem "Jak se stát make-up guru". Kde je zmíněný třeba čas, který autorka musí své práci věnovat? Kdo se zmiňuje o osobnosti, která přitáhne k obrazovce víc diváků, než luxusní postel a noční stolek v pozadí? Nemůžu si pomoct, ale tyhle obecné řeči může napsat jen někdo, kdo se v téhle problematice nepohybuje a jak se stát make-up guru mu poradil asi jen Google vyhledávač. Chybí mi nějaká zmínka o české youtube scéně, u každé jiné blbosti se vždycky téma stočí na naší zemi a zjevně u nás nejsou dost zajímavé youtube osobnosti nebo co. Kdybych nějaká videa točila, asi bych se cítila trochu dotčeně, po přečtení tohoto článku, protože podle autorky je většina stejně zoufale špatná. A poukázat na špičku ledovce, kde je pár youtuberek, kterým už jejich videa opravdu rejžují peníze je poloviční práce. Výčet sledovanosti pro mě také není známka kvality youtube kanálu. Samy víme, že často ty největší blbosti nebo hříčky přírody přitáhnou víc diváků, protože se někdo další baví na jejich účet a nechodí si k dotyčným lidem pro dobré make-up rady. No nic, nemá cenu se zbytečně rozčilovat :)

Možná teď budu zkritizována spíš já, ale život holt není pořád sluníčkový a nejde všechno chválit :) Mě článek spíš pobavil a zároveň trochu znechutil a přijde mi, že ho psal někdo, kdo tomu fakt nerozumí. Budu ráda za váš názor, jak na vás článek působí a jestli s ním souhlasíte nebo ne.

Článek mi každopádně prozradil jednu zásadní věc - ignorujte drsné komentáře :) Sama bych na to těžko přišla...

PS: pro zvětšení fotek na ně klikněte :)











Všechno je nafocené z časopisu Ona Dnes, který vyšel 15.4.2013

51 komentářů:

  1. haha :D Asi si budu muset koupit nový vybavení bytu, super kameru a už nikdy nebudu muset chodit do práce! Alelujááááááá. Díky Rendy!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Také mi článek přišel velmi povrchně zpracovaný. Čekala bych - krom tebou zmíněných výtek - také tipy na nějaké ne úplně profláknuté kanály. Hodnotit kvalitu dle sledovanosti je trochu mimo, dle tohoto kritéria by byla kosmetický guru i Venus Angelic :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Všechny tyhle vlogerky už léta sleduji, mým asi nejhlavnějším důvodem je angličtina ráda to poslouchám a přitom třeba uklízím. Jinak ten článek :D no nevim co na to říct :D

    OdpovědětVymazat
  4. řikam si že když bych měla psát tkovej člínek snažila bych se do toho proniknout trochu víc než si pustit pár videí...takhle bych to totiž napsala i já a to o tom vim totální prd.)

    OdpovědětVymazat
  5. Já třeba sleduji jen česká videa..A musím se smát..."Jak se stát make-up guru"..podle návodu to vypadá,že je to úplně jednoduché a že to zvládne každej blbec a je to práce tak na pět minut.Mít blog a točit videa,která mají opravdu vysokou sledovanost,kterou si ten človíček buduje několik měsíců,či let,tak se snad urazím.Podle článku,to vypadá,že stačí být milá a sledovanost stoupá...Ale,aby mě někdo zaujal,ať článkem nebo videem,tak rozhodně nestačí být jen milá a sluníčková...chce to nápad,zaujmout,mít slovní zásobu a prostě být v tom dobrá..Jako by někdo nejlepšímu fotbalistovi řekl "No jo,dyť stačí,že jen čutáš do balónu"Ale už nikdo nevidí,kolik času trénuje do úmoru a je neustále mimo domov...Ufff to jsem se zase rozlítila...

    OdpovědětVymazat
  6. Precitala som si prve dve strany a dalej som uz nemohla... Suhlasim s tebou, neskutocne blaboly a napriek tomu, ze len blogujem, mi to zvysilo tlak... Nechcem vediet ako by som reagovala kebyze sa ma to tyka viac

    OdpovědětVymazat
  7. No jo, články se tvoří na rychlo a ne žurnalisty na to specializovanými... tak to pak dopadá takhle povrchně:) Polovina věcí se obšlehne, zbytek se nějak zaplácne. Takže článek říká jen třetinu informací. Na druhou stranu hezké, že se tímto tématem zabývají i tištěná periodika:) Veronika

    OdpovědětVymazat
  8. Všechny tyhle "časopisy" jsou snůška pitomostí. Byznys a rychlokvašené články. Dobře, že to nečtu.
    A opravdu to působí, jako by pisatel/ka viděla 3 videa v životě. I když já taky tyhle neznám, tutorialy mě neberou.

    OdpovědětVymazat
  9. Aha, tak už vím, proč nemám půl milionů odběratelů! Nemám krásné pozadí a tu nejlepší techniku! :D Ne, tak toto je opravdu odpad a je až zarážející (a urážející!), co se do těch novin dostane! Chtěla bych pisatelku poznat osobně a chvíli si s ní na toto téma popovídat.

    OdpovědětVymazat
  10. To je vážně "super" článek... :/ Obecně pojmenování "make-up guru" nemám moc ráda.
    Je to celé strašně zavádějící. A to nezmínění české scény mě docela zaráží. Dvě až tři holky/ženy od nás tedy rozhodně zařadit mohli... :/

    OdpovědětVymazat
  11. Tipla bych, že bylo prostě narychlo potřeba zaplnit dvojstránku..

    OdpovědětVymazat
  12. myslím, že t je myšleno s rezervou :) a opravdu pro lidi co o tom nic neví...čtenářská obec Ona dnes je podle mě tvořena hlavně střední a vyšší věkovou kategorií (né že ty by o tom nemohly nic vědet)...ale možná se pletu...chápu proč se vám článek nelíbil..ale myslím že byl myšlený trošku jinak.."Milion lidí zajímá, co má Elle Fowler v kabelce." A přijde mi že v celém duchu se to celé nese...prostě- trocha ironie, tak to vidím já :)

    OdpovědětVymazat
  13. :D me spis vadi, ze všechny tyhle články mluvi o tom, jak to děsně rejzuje a pak si spousta lidi mylne mysli, ze všem. Nehledě na to, ze tyhle proflakly kanály maj uz příjmy z úplne jiných veci, nez z adsense. Ale tak aspon vím, ze člověk nemusí byt sikovnej nebo originální. Hlavne ze ma pekny pozadí:D

    OdpovědětVymazat
  14. To video s tím "romonálním akné" jsem viděla jen kouskem a vypla jsem to.. protože to .. to se nedá :D! A ze mě určitě youtube guru nebude:D..

    OdpovědětVymazat
  15. Meduňka-B: je to tak snadné :) měla bych taky pozměnit svůj názor na točení videí :)

    Bald and pale: podle sledovanosti by si živnost mohla založit i ta 13ti letá slečna, co radí jak "sbalyt chlapa" :)

    Betty Boop: právě, tohle uráží všechny jiné blogerky/vlogerky, které to stojí spoustu času i úsilí, které někdo ale jaksi asi nevidí

    Skodulka: taky bych si s ní pokecala a řekla jí svůj názor a pohled :)

    Markéta Škodová: na mě to bohužel vůbec nepůsobí jako ironie, ale jako fakt vážně myšlené výroky

    Plum Foolery: taky nechápu, kde berou to, že ty dotyčné vydělávají balík a stačí jim pěkné pozadí :) je to úsměvné

    OdpovědětVymazat
  16. :D No jo, slavná Oněnka Dnes...pamatuju si, jak jednou nějaká koza z jejich redakce napsala rádobvtipný fejeton, kde šermovala medicínskými termíny - to mě tak naštvalo, že jsem dokonce napsala dopis do redakce :D. Psala jsem, že pokud je OnaDnes časopis o ženách, jaké opravdu jsou, tak by je neměl prezentovat jako tupé nevzdělané .... už ani nevím, jaké slovo jsem použila, ale hezké to nebylo :). Tyhle časopisy prostě píšou ženské, co nic pořádně neumějí.

    OdpovědětVymazat
  17. V pondělí jsem to četla a pěkně mě to zvedlo ze židle. Na jednu stranu jsem byla ráda, že se tato záliba objevila v časopisu, ale jakým stylem? Ten článek je napsán horkou jehlou a je doplněn o hromadu ironie. Nelíbí se mi to. Potkat člověka, který to psal, omlátím mu to o hlavu. A to, že nezmínily českou blogovou scénu je smutné. Jasně, Američanky jsou i českým youtuberkám velkou inspirací, ale české ženy a dívky do toho vkládají také mnoho úsilí, času a peněz a některé určitě být zmíněny měly. A že to někdo natáčí nekvalitním vybavením, nemá dokonalé pozadí? A co? I ten kdo na to nemá výbavu může být zapáleným kosmetickým maniakem a nemusí se za to stydět. Tak už jsem asi vypsala všechno a můžu se zase uklidnit :D.

    OdpovědětVymazat
  18. Myslím, že natočit video na téma "jak se stát snadno a rychle novinářkou z Ona Dnes" by mohlo být příjemnou výzvou pro některou českou "kosmetickou youtube guru"... I když si nejsem jistá, zda by kromě schopnosti číst a psát bylo třeba zmínit ještě něco...

    OdpovědětVymazat
  19. Já nevim, mě celej ten článek přijde jak nějaká parodie :D dyť to je i psaný takovým divným stylem jak z top dívky...a nejlepší makeup video - http://www.youtube.com/watch?v=OYpwAtnywTk :D :D

    OdpovědětVymazat
  20. Mě to strasně baví tyhle stranky :-D mám o zábavu postaráno :-D už asi nemají o čem psát .... a píše to určitě nějaky ten "GURU" který nema ani svuj youtube kanal na odebíraní novinek :-D počkám na navod jak se stát milionařem :-D to mi příjde víc prespektivnější :-D

    OdpovědětVymazat
  21. clanok je ocividne pisany v beznom novinovom style, teda ano...pisu to ludia co nemaju o tom vela informacii o5 pred ludi co netusia, ze neico take existuje. je to skratka informacia, ze "aj takto sa da zit" a ake-take vysvetlenie ako to funguje, nie je to realny navod. nikto necaka ze na zaklade tohoto clanku sa zacne niekto realizovat. ale inak to co tam napisali..dobra technika, premysleny scenar atd...je zaklad. kolko krat vidim na youtubev komentaroch ze pridte sa pozriet na moj novy make-up guru kanal... a vidim video, ktore je natocene webkamerou, ci telefonom, v nejakej tmavej miestnosti, kde vobec nic nevidno (ani rozdiel pred nalicenim a po) a dotycna slecna habka, hmmka a ma pauzy.

    OdpovědětVymazat
  22. Taky jsem článek viděla a letem světem přečetla a dost mě překvapilo, že opravdu nezaznělo jediné slovo o českých youtuberkách, něco na tvém názoru bude ;)

    OdpovědětVymazat
  23. Pochybuji, že Lenka Treglová viděla nějaké video :D Možná by se mohla prosadit v Bravíčku.

    OdpovědětVymazat
  24. Já bych nebyla tak kritická... evidentně je to psané pro ženy, které se v tomhle tématu neorientují. Já jsem třeba některé z uvedených vlogerek vůbec neznala (videa na YouTube prakticky nesleduji, nemám na to většinou čas), a to si nemyslím, že bych byla nějak kosmeticky zaostalá :).
    Tím nechci říct, že je to vrchol žurnalitiky, ale proboha, je to Ona Dnes! Copak vás to překvapilo? Chcete odbornost? Kupujte Hospodářky a ne Mladou Frontu ;)

    OdpovědětVymazat
  25. In your face!: no to tě chápu, když jsi člověk, co tomu rozumí, tak pak takové ty rádoby chytrácké články člověka nadzvednou. Myslím si svoje o úrovni jejich článků, ale tohle byl fakt výsměch všem, co vedou nějaké blogy nebo točí videa..

    bramborka.pok: mě osobně by taky potěšilo, kdyby se tohle téma objevovalo v časopisech častěji, ale muselo by to být trochu víc profesionálně napsané. Tohle je snůžka obecných blábolů od někoho, kdo tuhle problematiku sledoval tak 20 minut.

    Semi-Sweet Wonderland: haha, no je to každopádně výzva :) možná stačí zmínit jen to psaní, autorka tohoto článku asi ani moc nikde nečetla a max. se dívala na pár videí :)

    Clefairy: mě o právě přijde psaný jako vážně, ale ten styl se mi taky nelíbí. Je to neustálé přeskakování od jednoho k druhému a pořádně vlastně není řečené nic...

    Ronnie: témata asi došly :) dotyčná asi spíš někdy slyšela, že existují nějaké youtube kanály a nějaké tutorialy a napsala tohle :)

    OdpovědětVymazat
  26. Zaráží mě, že nejmenovali ani jednu úspěšnou Češku.

    OdpovědětVymazat
  27. Musím říct,že Tvůj kritický článek se mi moc líbí. Já jsem jednoznačně pro projevit názor na dnešní média a informace v nich - já už se v časopisech většinou dívám jen na obrázky, protože z informací se dozvím leda houby - to některé bloggerky by mohly psát do časopisu z fleku :-)

    OdpovědětVymazat
  28. Tyhle články jsou tak strašně trapné (myslím ty v tom časopisu), jenom se směju takovýmto lide, podle mě se nedá psát o něčem, čemu člověk nerozumí nebo se na dané téma musí pořádně připravit a informovat se! :) s-monka.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  29. Musím říct, že od doby, co jsem objevila kosmetické blogy, už jsem si nekoupila ani jeden časopis. Proč bych si kupovala minimálně 10 stran reklamy, články o kosmetice plné propagování dalších reklamních keců a rady o sexu a jak na muže, který byly vždycky dost uhozený a směšný. A je jedno, jestli si koupíte dražší nebo ten levnější, všechny jsou v tomhle stejný. Na blogu mám zaručený, že to, co autorka napsala, psala z vlastní zkušenosti, není za to placená, tudíž je co nejvíce objektivní a přečtu si jen to, co mě zajímá.

    OdpovědětVymazat
  30. Ono to není zase tak jednoduché :) Řeknete si: "Kdybych takový článek psala, tak tomu určitě věnuju několik hodin a zjistím si o tom co nejvíc věcí, kouknu na hodně videí..." Jenže ono to v praxi není vždy možné. Šéf řekne: máš na to hodinu, nebo dvě. Nic o tom nevíš? Zjisti si to. Nebo lépe: dostaneš za to (například) tři stovky. Pak se s tím člověk přece nemůže dělat celý den. Možná to v Ona Dnes vypadá jinak, ale ve spoustě médií to chodí takhle. Není čas něco si zjišťovat. Nelze zaměstnávat odpborníka na každý obor. Všechno je to o penězích a těch mají česká média (jak se zdá) čím dál míň. A čas jsou peníze :)
    Like I See It

    OdpovědětVymazat
  31. Já už tyhle typy článků ani nečtu, mám svůj vlastní názor a tenhle článek mě akorát utvrdil v tom, co si myslím...

    OdpovědětVymazat
  32. Mě to teda nechalo chladnou, prostě úroveň časopisu pro ženy, nic víc, nic míň:)

    OdpovědětVymazat
  33. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  34. Četla jsem to a bylo mi u toho trapně. Tak jsem aspoň čekala, že se tam objeví zmínka na některé české (tebe, Peťu nebo Plum), ale nic, no.

    OdpovědětVymazat
  35. Byla jsem celkem překvapená, když jsem ten článek viděla. Pak jsme na něj ale zapomněla, takže ho jdu najít a přečíst :) Myslím, že s tebou pravděpodobně budu souhlasit :D

    OdpovědětVymazat
  36. Ja mám jedinú radu, nekupovať a nečítať. Módne časopisy sú pre mňa na úrovni bulváru. Samé blá-blá-blá, reklama, reklama, blá-blá, reklama...

    OdpovědětVymazat
  37. tvůrkyně má na konci článku email, tak jí můžete napsat :D

    jinak mě výjimečně taky něco nechává chladnou ;) onadnes mám tak na úrovni Metra, takže se nedivím, že články jsou podobné hloubky jako tenhle, prostě jen tak letem světem nějakým tématem ...

    OdpovědětVymazat
  38. eM: děkuji, já už taky sleduji spíš jen blogy a časopisy mi nic moc nového nedávají :)

    Markéta: tak tyhle články taky nesnáším :) Takové ty kecy o tom, jak si udrže chlapa nebo jak si organizovat život mi přijdou jako nejvíc nudné a plytké :) Tím se snad nemůže nikdo normální řídit :)

    Andrea: já chápu, že nikdo nemůže vědět o všem, ale když budu chtít napsat o nějakém současném tématu, tak si třeba obvolám lidi, co se v tom pohybují a zeptám se na jejich názor :) To ale asi platí jen u kvalitnějších plátků, kterým zrovna OD není :)

    Barb: tak já bych čekala zmínku třeba o Káje, Petře nebo Lou, to sou prostě jedny z nej na naší scéně, ale zbytečný mluvit, když autorka nemá zmapované ani zahraničí :) O mě by být zmínka ani nemohla, protože nejsem youtube guru :))

    Ewik: tak nám to chodí do práce, já bych za to neutratila ani halíř :)

    Moora: no, že bych jí napsala, že o tom nemá ani páru a sepsala jen plytké řeči? :) škoda mluvit, další týden se objeví něco podobného...

    OdpovědětVymazat
  39. achjo..přečetla jsem si jen ten "návod" a nechci být zlá, ale ten styl, jak je to napsaný; to je vážně vysoká žurnalistika..a už jen když se podívám na tu grafickou úpravu toho článku..no, nic moc, Ono Dnes!

    OdpovědětVymazat
  40. Mám na to stejný názor jako ty po přečtení článku jsem si klepala na čelo a říkala si kdo to proboha napsal resp. kdo to schválil a dal do časopisu a taky mi chyběla ta česká youtube scéna

    OdpovědětVymazat
  41. Tento článek nemá chybu. :) A děkuji, že jsi článek ofotila. :) Jednoznačně souhlasím, stejně tak jako všechny ostatní nade mnou! :D

    OdpovědětVymazat
  42. OnaDnes čtu pravidělně, mají pěkné a podnětné rozhovory, zmíněná autorka má vtipné úvodní sloupky, no škoda článku. oceňuji, že si všimly fenoménu, jakým jsou youtube videa atd.. ale to zpracování je dost otřesné. nechápu proč nekontaktovala třeba Káju z Plum nebo Péťu z LovelyHair. Nicneříkají článek, který upozorňuje na takové to pozlátko a o tom to není.

    OdpovědětVymazat
  43. Už jsem to četla. Ale nepodivuji se nad tím. To je totiž novinářská klasika - často píší o tom, o čem ví absolutní kuloví a většinu informací značně překoutí. A tím se ve společnosti šíří nejrůznější mýty a dezinformace...

    OdpovědětVymazat
  44. no tak to je pecka... u pár částí článku mi zůstala otevřená pusa, jak až byl autor mimo... trochu až moc ostrým stylem napsáno, a nepřijde mi to jako ironie. je to bohužel "novinařina" dnešní doby, když už načnou nějaké fajn téma, tak ho pose*ou jak jen to jde... :(

    OdpovědětVymazat
  45. Jo tak takhle na to musím!!
    A kdyz i pres to, ze mám supr techniku (kameru - o technice líčení samozřejmě nemůže byt řeč!!!), nebudu rejzovat, otočím se zadkem a je to:-)!!!!
    Dík za tip, milá Ona dnes!!!


    Boha jeho to zase je snůška blbostí....
    Jako na druhou stranu.....
    Povsimnete si paralely:
    Pokud autor článku muže vypustit toto do světa krz (a ne nejaky vesnický) tisk = vydělat si na živobytí; TOTO a nepovazovat to za přinejmenším důvod k sebereflexi, pak mi přijde logické, ze autora absolutne nezarazi, jak pitomě (s prominutím) celou problematiku pojal. Nebo pojala. (Dle zveřejněných tipů mi tak nějak přijde omluvitelnejsi, kdyby autorem byl muz, proto toto cele v mužském rode)

    OdpovědětVymazat
  46. Pockat, jestli se daji na yutube vydelavat miliony, tak asi delam neco spatne! Asi nemam dostatecne hezky pozadi no...:-D

    OdpovědětVymazat
  47. Aha! Tak Lenka treglova...
    (Nemela jsem prve silu clanek docitat, děkuji za osvětu v komentářích;-)....)

    OdpovědětVymazat
  48. "... a ve hře jménem kosmetika..."

    No tak to je pěkný. Já jsem se u článku docela pobavila, ale chápu, že to někoho může pohoršit.

    OdpovědětVymazat
  49. clanek je katastrofa. to psal urcite nekdo na praxi!!!!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! Blogger mi bohužel technicky neumožňuje odpovídat na komentáře jednotlivě, proto odpovídám vždy hromadně. Pokud se stane, že vám na váš dotaz neodpovím, kontaktujte mne prosím mailem, děkuji :)