čtvrtek 3. ledna 2013

Jak připravuji své články

Tento článek jsem se rozhodla sepsat po spoustě vašich dotazů i mailů. Hodně z vás zajímá, jak stíhám psát články denně a taky jak nahrávám fotky na blog. Není za tím nic víc, než jen organizace :) Nejsem sice počítačový expert a nerozumím programování v html, ale se svými základy jsem si zatím vystačila. Doufám, že pro někoho z vás bude článek užitečný a odpoví na vaše časté otázky :)




1) Úplně první, na co při tvorbě nového článku kliknete v rozhraní bloggeru je tato ikonka s tužkou. Tím vyvoláte okno, ve kterém tvoříte články.



2) Když mám základní stránku, zvolím název článku, upravím si písmo i zarovnání textu. S názvy se snažím příliš neexperimentovat a snažím se, aby obsahoval to, čeho se článek týká. Jako věřte mi, nazývat články úryvky vašich oblíbených písniček možná chvíli působí cool a mladší čtenářky tím třeba ohromíte, ale já většinou takové články přeskakuju, protože mi přijdou jako ztráta času. Píšete o korektoru? Proč to skrývat. Chápu, že pokud píšete fashion blog, tak asi nebudete články nazývat jako "modrý svetr" nebo "zelené kalhoty", ale já píšu beauty blog, takže to beru ze svého pohledu a narážím na beauty blogy :) V neposlední řadě když si pak po internetu hledám různé recenze na konkrétní produkty, tak mi samozřejmě vyjedou první ty, co se jmenují třeba Rtěnky Rimmel a ne jako I wanna fly.... Chápete co tím myslím, ne? :)





3) Když mám název hotový, vyplním sekci štítků. Postupem času jsem si najela na jiný systém, než na kterém jsem začínala. Snažím se štítky vyplňovat podrobněji, aby si pak každý, kdo si chce články zpětně vyhledat, měl trochu ulehčenou práci. Snažím se tedy kromě konkrétní značky produktu napsat i jaký produkt to je (rtěnka, krém, tělový olej atd.) a jaké části těla se týká (oči, rty, vlasy atd.) Proti některým blogerkám jsem teda žabař a nemám pod každým článkem 20 různých štítků, ale podle mě je tohle přehledné a plní to svůj účel.





4) Teď přichází jedna z nejdůležitějších částí tvoření článků. V tom spočívá celý úspěch psaní článků v předstihu, tak aby se mohly objevovat pokud možno každý den v pravidelném čase :) Na to, jak nastavovat články na konkrétní datum i čas se ptáte často a je to vážně strašně jednoduché. V políčku "plán" zakliknete políčko "nastavení data a času" a tam už si vybere čas i datum, kdy se článek objeví. Když články tvořím, nastavuji datum třeba 3 měsíce dopředu. Tedy píšu článek např. v listopadu, ale protože není hotový a je zatím ve fázi příprav, tak si ho přednastavím třeba na leden a pak se k němu postupně vracím. Začínám vždy přípravou fotek a text a informace doplňuji postupně. To je základ toho, že si pak články můžu psát i v práci nebo ve škole, když mám chvíli čas :) Když je článek hotový, nastavím datum příslušného měsíce a postavím ho do fronty dalších článků. Běžně mám rozepsaných třeba i 25 článků a mám je připravené několik dní dopředu, protože jinak bych to těžko zvládala. Některé čekají na svůj čas i pár měsíců a jiné jsou napsané třeba za 20 minut a můžou se publikovat hned. Pořadí různě měním a snažím se je střídat, aby se třeba v jeden týden neobjevily 2x rtěnky nebo oční krémy. Joo, je to ale fuška a kde kdo by si asi klepal na čelo, jaké to mám zbytečné starosti :) Nicméně dokud je o čem psát a je na to čas, tak bych v tom ráda pokračovala.

EDIT: pokud chcete plánovat články, je nutné dát vždy "PUBLIKOVAT", aby se článek poté i v nastaveném čase i dni publikoval. Kliknout na "uložit" nestačí :)




5) Sem tam se objeví i dotaz na to, jak do článků vkládat odkazy . Je to také velice snadné a není to věda. Označíte si slovo (nebo větu) ze které chcete, aby odkaz vycházel, poklepete na ikonku "odkaz" a objeví se vám tato tabulka. Doporučuji všem si dole zaškrtnout políčku "otevřít odkaz v novém okně" - je to mnohem pohodlnější pro vaše čtenáře a nebudou se muset složitě proklikávat na váš blog zpátky. Mě většinou odradí, když nevyskočí odkaz v novém okně a z blogu mě to přesměruje rovnou na jinou stránku. To pak většinou rovnou vypnu a nebaví mě článek dočítat do konce. Požadovaný odkaz pak jen zkopírujete do žlutého rámečku a dáte OK.




6) V poslední době mi přišlo spoustu dotazů na to, jak nahrávám fotky na blog. Upřímně se v tomhle směru moc nevyznám a nevím, jestli to dělám plnohodnotně správně, ale fotky se zatím zobrazují jak chci, tak to měnit nebudu :) Od začátku jsem fotky nahrávala rovnou z počítače. Po nějakém čase jsem fotky začala nahrávat z galerie Picassa, která má ale bohužel omezenou kapacitu. Platit za navýšení se mi nechtělo a tak jsem měla geniální nápad, že galerii trochu promažu a získám tak více místa. Nové místo jsem sice získala, ale zároveň vymazala fotky z části starších článků. Ne všechny se mi podařilo nahradit a někde stále svítí jen černé rámečky dodnes. Takže jsem se poučila a vyprdla se na nahrávání fotek z jiných webů a nahrávám si je přímo z počítače. Tím, že si články předpřipravuji dopředu, tak je to v pohodě a fotky mám pak k dispozici kdykoliv potřebuji. Nevím, možná to není úplně košer způsob, ale nejsem omezená nějakou kapacitou a vesele si zatím nahrávám. Možná se jednoho dne budu divit, že další fotky už nejdou přidat, ale zatím to neřeším a žádné kvóty jsem si nevšimla. Pokud se mýlím, budu ráda za vaše rady :)


7) Úplně na závěr pak přichází úprava písma, zarovnání, kontrola odkazů i fotek. Fotky se snažím dávat v maximální velikosti, vím, že nejsou nejlepší, ale myslím, že nejsou ani nejhorší a snažím se všechno fotit na denním světle (není nic horšího, když vám někdo ukáže nový make-up, který vyfotí pod lampičkou :) Když mám pocit, že je článek hotový, kliknu na "náhled" a článek se objeví reálně v prostředí blogu a můžu si ho po sobě znovu přečíst a opravit chyby. Omlouvám se, že se tu někdy objeví nějaké gramatické hrůzy, nejsem dokonalá, v češtině mám spoustu mezer, ale na druhou stranu nepíšu do novin, píšu si blog a hlavní je pro mě obecně sdělení, které článek nese. Styl psaní se všem holt líbit nemusí, ale takový je už život :) 


Tak snad jsem odpověděla na některé časté otázky ohledně tvoření článků. Na otázky typu: o čem psát, abych měla spoustu čtenářů bohužel odpovědět neumím. Pokud chcete psát blog jen pro, abyste měly tisíce čtenářů a dostávaly věci zadarmo, tak se na to raději vykašlete. Do blogu byste měly dávat něco ze sebe a musí vás to bavit. Články typu: poraďte mi o čem mám psát, nikoho vážně nebaví a čtenáře si tak zřejmě asi nezískáte. Bohužel mám poslední dobou pocit, že si spousta (zejména mladších) slečen zakládá blogy jen proto, aby mohla napsat: mám 19 čtenářů a tohle je moje první spolupráce. Ne, takhle to vážně raději nedělejte a radši se věnujte třeba nějakému sportu nebo jiné činnosti :)

Budu ráda, když se kolegyně blogerky pochlubí s tím, jak tvoří své články :) Mě osobně to hodně zajímá a jsem zvědavá :)

39 komentářů:

  1. Díky Rendy za rady. Blog už sice založený, ale nic tam ještě není. Pomalinku se na to připravuju.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento článek je obrovským přínosem pro spoustu lidí. Děkuji za veškeré informace a přeji mnoho úspěchů s blogem v roce 2013 i v letech dalších ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkné shrnutí, sice věci znám, ale třeba to s odkazem v novém okně je pro mě novinka.:)
    Já teda zatím v přednastavování článků moc dobrá nejsem, většinou to prostě napíšu zveřejním, ale je to asi zrovna věc, na které bych chtěla trochu zapracovat.:)

    OdpovědětVymazat
  4. Tohle beru jako znamení :) Včera jsem si založila blog :)

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pekny clanek!!!

    Limit na fotky bohuzel je. Do nedavna to bylo 1GB, ovsem po novem roce je to 5GB :-)

    Takze mista dost...

    Ja si fotky v compu hodne zmensuju /velikost souborou/, takze jednotlive fotky maji pak KB = mam po dvou letech vycerpano 65MB z celkove kvoty :-)))))

    OdpovědětVymazat
  6. Já osobně nahrávám fotky jinam a pak je vkládám pomocí odkazu :-) A moje články vznikají nejčastěji v práci jako snaha o zachování klidu a duševního zdraví :-D Ale rozhodně bych nezvládla přidávat každý den, v tom tě opravdu obdivuju :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Poučný článek! :) Až na to přednastavování článků to dělám podobně. A když se mi někdy náhodou stane, že mám vytvořených článků více, přednastavení mi nefunguje - článek se prostě v daný moment na blogu nezobrazí, nevím, čím to je...zatím mě to teda netrápí, ale i tak bych na to ráda přišla :))

    OdpovědětVymazat
  8. budu moc ráda, když to někomu pomůže :)

    Blondýna: a kde tu kvótu zjistím? Já myslím, že jsem dávno nějaké giga překročila, ale nikde na mě nic nebliká, tak abych jednou nebyla překvapená :)

    OdpovědětVymazat
  9. Já je tvořím úplně stejně jak ty, jenom se bojím, že jednou na mě také vykoukne okénko, že už jsem těch fotek nahrála moc :D. Někde jsem četla, že můžu jenom 1 GB, ale to ty už tady si budeš mít víc fotek :).

    OdpovědětVymazat
  10. Mě naprosto fascinuje ten time managemnet a jak máš připravené články, to tedy klobouk dolů:)

    OdpovědětVymazat
  11. vždycky mě zajímalo, jak dopředu a v jakém množství si články přednastavuješ, tak jsem ráda, že si nám to odtajnila:-) já přidávám fotky stejně jako ty a také v tom nevidím žádný problém. čas si také nastavuji, aby články vycházely vždy ve stejnou dobu, ale nemám jich hotových tolik předem. obvykle je připravuji večer a vyjdou druhý den ráno. jen když předem vím, že nebudu stíhat, tak napíšu dva, max tři dopředu. a když prostě čas není, tak článek nevyjde žádný, protože jsem se na začátku zařekla, že blog pro mě bude radost, nikoliv práce. takže jich nemám za měsíc třicet, ale jen dvacet, ale hlavní je, že mě to pořád baví.

    OdpovědětVymazat
  12. tohle je opravdu přínosný článek, Rendy...super ;) Já nemám blog dlouho a tak ještě v mnoha věcech tápu...

    OdpovědětVymazat
  13. Rendy, moc pěkný článek :) Když jsem začínala s blogem, tak se mi tyto rady docela hodily - hlavně nastavení jednotlivých článků. Tu Picassu už řešilo hodně lidí, fotky se dají nahrávat ještě přes Flickr:)

    OdpovědětVymazat
  14. Kapacita jednou dojde, mně už došla :D nicméně jsem četla článek, že blogy založené před 2011 mají kapacitu asi tak 10x vyšší než ty potom (nebo nějak tak, ty směrnice jsou v nastavení bloggeru). což je dost nemilé a neustálé nahrávání přes jiné servery mě dost štve!

    OdpovědětVymazat
  15. Sice bloguju na wordpressu, ale většina kroků se shoduje a je pravda, že když si to člověk více osvojí, tak je to potom už docela "hračka" :)
    Jinak já na tvém blogu oceňuji přehlednost a hlavně denní příspěvky, neznám nikoho jiného, kdo by se blogu tolik intenzivně věnoval. Doufám, že ti tahle práce v budoucnu přinese spoustu ovoce :)
    Hezký den!

    OdpovědětVymazat
  16. To se docela dost máš, že ti funguje to nastavení data a času :D. Já to vždy nastavím a článek se stejně nezveřejní :/.

    OdpovědětVymazat
  17. mna by nikdy nenapadlo, že na blogger treba dat navod ako sa tvori blog :D ved na to musi clovek prist sam to je rovnake ako s novym mobilom....vsetko je tam napisane a treba klikat a klikat aby clovek prisiel na to, ktore tlacitko na co sluzi.... ja inak tiez nahravam fotky z compu a ne z nejakeho picasa ci co to je a vobec mi nevyhodilo ze by som mala malo miesta preto nechapem preco to holky komplikuju a nahravaju z flicr, photobucket a podobne... hm... mozno mi raz pride email ze nemozem viac fotiek nahravat ale snad sa to nikdy nestane :D

    OdpovědětVymazat
  18. Články pripravujem tak ako ty, fotka nahrávam taktiež z počítača a nevidím v tom problém :) Jedine to plánovanie a nastavenie času ma hnevá, pretože aj keď tam zadám presný deň a čas, tak sa príspevok nezverejní... Keď si nastavíš ten naplánovaný dátum, tak potom dáš ten príspevok publikovať alebo uložiť? :) Ja som to už skúšala aj tak aj tak a stále sa neukázal :/

    OdpovědětVymazat
  19. teraz ma napadlo ze mozno mam ovela vacsiu kapacitu ked som si kupila tu demenu ci jak sa to vola no ze nemam za nazvom .blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  20. tuttobene: ono by to jinak nešlo, ale mám ráda ve všem řád a plánování, takže mi to nedělá problém :)

    Stannah: tahle doba se taky blíží :) čím se bude blížit konec školy, tím méně budu myslet ani na články a víc se budu zajímat o učení :)

    Francoais: já to právě stále hledám a nikde to nevidím :) nevíš, kde přesně to tam je?

    FashionCabinet: moc děkuju :) těší mě, že to někdo ocení :) i když samozřejmě je to pořád jen koníček jako každý jiný :)

    Stefi: je to divné a dáš vždycky "publikovat" když si nastavíš datum i čas?

    MissBeautyAddict: se budeš divit, ale není týden, kdy by se na to někdo nezeptal :) zvlášt teď v poslední době to nahrávání fotek a kapacita je žhavé téma :) je možné, že když máš doménu, tak to nemáš kapacitně omezené

    kesa: já nastavím datum a dám vždycky publikovat (nevím proč, někdy tam je místo toho napsané "plán", ale i tak to dám a zatím se to všechno objevuje jak má) :) ale jak koukám, je vás tu více, kterým to nefunguje

    OdpovědětVymazat
  21. Já si články většinou připravuji o víkendu, ale tolik jako ty jich rozepsaných nemám ... max. 2 :))) Co se týče nahrávání fotek tak v tom stále nemám nějak jasno, že někdo si nehrává jinam a poté až na blog?! Proč jako?! Já je nahrávám stejně jako ty přímo z PC do blogu a musím zaklepat stále mi to také neukazuje, že jsem překročila nějakou "hranici" :)))
    http://angellovely-things.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  22. robíme to presne tak isto ;)

    OdpovědětVymazat
  23. Tiež mam prekvapilo že aj takyto navod na vytvorenie članku je tak veľmi žiadany, kedže si myslim, že to dokaže každy, kto nie je lenivy :DAle tak hadam to pomože tym, ktorí s tým mali problem..inak ja pripravujem članky takisto :o)

    OdpovědětVymazat
  24. K bodu 4. by som pre čitatelky doplnila, že je potrebné po nastavení dátumu a času stlačit tlačitko PUBLIKOVAT!!! inak sa článok nezverejní v nastavenom čase - teda nezverejní sa vobec!!!

    OdpovědětVymazat
  25. Já z toho nijakou vědu nedělám. Zarovnám to do bloku, aby to bylo po stranách souměrný, písmo si nastavim už v nastavení, fotky nahrávám stejně jako ty :) a taky začínám přemýšlet o tom, že bych si články začala psát dopředu, protože mnohdy si plánuju článek a nakonec ho kvůli škole nestihnu. A snažím se přidávat obden...

    OdpovědětVymazat
  26. Rendy zkus tady:
    http://2.bp.blogspot.com/-QStPQQVF-B0/UOWvSxEqykI/AAAAAAAAGbI/MkH71JABPfE/s1600/ScreenShot986.jpg

    Pozor! Je tam limit i na pocet fotek v jednom albu - a to 1000 - ten tam taky vidis nad tim /prvni cerveny ramecek/.

    Ja to resim tak, ze mam vice alb - rok ve fotografii, kosmetika, ostatni...

    OdpovědětVymazat
  27. Kromě přednastavování to dělám prakticky stejně :) Mám rozepsáno maximálně tak pět článků a přednastevené datum a čas používám jen někdy, ale určitě se to tím musí organizačně zjednodušit :) Moc fajn tipy!

    OdpovědětVymazat
  28. mně došla kapacita nedávno a to jsem taky nahrávala z počítače, takže už musím nahrávat odjinud a vkládat pomocí adresy. pěkně mě to zdržuje a se.. ale nedá se nic dělat :)

    jinak obdiv za to, jak to máš hezky připravené. já mám dopředu akorát fotky. samotný článek vždy píšu, když mám čas a hned zveřejňuju :) na psaní článků dopředu jsem líná :D

    jo a souhlasím. taky mám pocit, že si někteří všimli, že se blogem dá něco "vydělat", tak si ho zakládají jenom proto..

    OdpovědětVymazat
  29. já když si zakládala blog, neměla jsem o nějakých spoluprácích ani šajn :D

    OdpovědětVymazat
  30. Ahojky Rendy, tvořím uplně stejně jako ty.. Když jsem začínala, vůbec jsem se v bloggeru nevyznala..nemohla jsem skoro nic najít, nevěděla jsem, jak přednastavit články.. no hrůza :D Teď už to jde jako po másle, i když mě někdy zlobí nahrávání fotek.. :D :D
    Tvé tipy jsou super a určitě pomůžou začínajícím :)

    měj se krásně

    OdpovědětVymazat
  31. Ja by som mala poznámku k tomu plánovaniu, minule som si ho naplánovala a bohužiaľ nekonalo sa žiadne zverejnenie :D

    OdpovědětVymazat
  32. Myslím, že pro začínající blogerky jsou tyto rady k nezaplacení. Jen malou poznámku ke vkládání fotek z počítače. Ty se totiž ukládají právě do Picasa a kapacita tak časem dojde, nebo alespoň mě se to stalo a tak jsem byla nucena taky přestoupit k externímu nahrávání.
    Just be yourself by Petra

    OdpovědětVymazat
  33. Obdivuju tvou organizovanost :) Já maximálně třeba za dobrýho světla nafotím víc fotek na víc článků, ale to je asi tak všechno...jinak rozepsaný články nemám snad nikdy, prostě sednu napíšu, publikuju...chystat je dopředu se mi taky tak nějak nedaří :). Proto miluju léto, kdy se doba vhodná k focení o tolik prodlužuje!

    OdpovědětVymazat
  34. Jsi skvěle organizovaná!

    Mně přijde blogspot hodně intuitivní, všechno dělám tak, jak ty :)

    OdpovědětVymazat
  35. S přípravou článku postupují stejně, akorát nevím, čím to je, mám jich asi tak desetkrát miň, než ty:D

    OdpovědětVymazat
  36. Jéva, ty jsi úžasná :)
    Přemýšlela jsem nad tím pořád, jak se ten článek nastavuje dopředu :)
    Díky za radu, kočko :)

    OdpovědětVymazat
  37. Krásně zpracované, ostatně jako vždy. Jsem teď mimo čr a nejdou mi vkládat fotky, což není zrovna příjemné. Nabízí mi to Picassa album, ale netuším jak do něj fotky které potřebuji dát do článku vložím. Vidím, že s tím máš zkušenost, děkuju moc! Zdraví LifeStyleN

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! Blogger mi bohužel technicky neumožňuje odpovídat na komentáře jednotlivě, proto odpovídám vždy hromadně. Pokud se stane, že vám na váš dotaz neodpovím, kontaktujte mne prosím mailem, děkuji :)